Wspomaganie układu kierowniczego

Data publikacji: 2018.12.02    Autor: Robert Kowalczyk

Wspomaganie układu kierowniczego

Prawie we wszystkich obecnie produkowanych pojazdach (z nielicznymi wyjątkami) stosuje się wspomaganie układu kierowniczego. Jego zadaniem jest zmniejszenie wysiłku kierowcy potrzebnego do sterowania kołami skrętnymi pojazdu. W pojazdach wyposażonych we wspomaganie układu kierowniczego siła jaką przykłada kierowca do koła kierownicy służy do uruchomienia mechanizmu sterującego, a nie od pokonywania oporów skrętu kół.
Układy wspomagania układu kierowniczego powinny spełniać następujące warunki:
- Możliwość prowadzenia pojazdu pomimo usterki lub niedomagania urządzenia wspomagającego, (w przypadku takiej awarii potrzeba dużo większej siły do przekręcenia kołem kierownicy w porównaniu do układu kierowniczego bez wspomagania, ale kontynuowanie jazdy jest możliwe).
- Wraz ze wzrostem pojazdu musi się zmniejszać siła wspomagania, aby kierowca miał wyczucie w prowadzeniu pojazdu.
- Możliwy niski pobór mocy z silnika pojazdu niezbędny do napędzania mechanizmu.

Korzyści z zastosowania mechanizmów wspomagania układu kierowniczego:
- zmniejszenie wysiłku kierowcy;
- możliwość zastosowania koła kierownicy o mniejszej średnicy;
- możliwość zastosowania przekładni o mniejszym przełożeniu;
- lepsze tłumienie wstrząsów wywołanych uderzeniami kół kierowanych o nierówności drogi.

Wspomaganie może być realizowane w sposób:
- hydrauliczny;
- elektryczny;
- elektryczno-hydrauliczny.

Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego

Hydrauliczny system wspomagania można go spotka w wszystkich rodzajach pojazdów samochodowych. Przed dłuższy czas był to pierwszy i jedyny system do wspomagania układu kierowniczego. Główne elementy składowe tego układu to:
- hydrauliczna pompa wspomagania - napęd biorąca z silnika pojazdu;
- rozdzielacz (zespół zaworów sterujących);
- siłownik hydrauliczny - w zależności od konstrukcji może być osobnym elementem i obsługiwać drążki kierownicze (poprzeczne lub podłużne), może być też zintegrowany z przekładnią kierowniczą i obsługiwać wałek poprzeczny przekładni np.śrubowej, lub listwę zębatą przekładni zębatkowej (maglownicę);
- przewody hydrauliczne oraz zbiorniczek płynu hydraulicznego, opcjonalnie może być chłodniczka płynu hydraulicznego.

Obecnie siłownik, rozdzielacz i przekładnia kierownicza budowane są jako jeden zespół.

Elektryczno-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego

Elektryczno-hydrauliczny system wspomagania to zmodyfikowany system hydrauliczny w którym pompa wspomagania napędzana jest silnikiem elektrycznym. Z reguły pompa wspomagania jest zintegrowana w jeden zespół razem ze zbiorniczkiem płynu wspomagania i silnikiem elektrycznym. Główne elementy składowe tego układu to:
- elektryczna pompa wspomagania razem ze zbiornikiem;
- hydrauliczna przekładnia kierownicza;
- przewody hydrauliczne.

Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego

Elektryczny system wspomagania to system w którym silnik elektryczny poprzez specjalną przekładnię wspomaga układ kierowniczy. Silnik elektryczny wraz z przekładnią może oddziaływać na listwę przekładni kierowniczej lub na wałek kierowniczy w przekładni kierowniczej lub w kolumnie kierowniczej. Z reguły silnik elektryczny wspomagania zintegrowany jest z przekładnią kierowniczą lub zintegrowany jest z kolumną kierowniczą.

Elementy powiązane z układem kierowniczym