....czyli to co ma wpływ na komfort i bezpieczeństwo
W przypadku pojawiających się dziwnych odgłosów podczas jazdy spektrum przyczyn jest bardzo duże. Hałasy mogą powodować uszkodzone opony, łożyska, elementy przeniesienia napędu lub elementy jednostki napędowej. Oczywiście w poszukiwaniu przyczyn pojawiających się hałasów trzeba zacząć od najprostszych czynności.
Objaw usterki | Możliwa przyczyna usterki | Rozwiązanie | Skutki zbagatelizowania usterki |
Buczenie, wycie podczas jazdy na wprost. Hałasy nasilają się wraz ze wzrostem prędkości pojazdu. | Głośne opony. | Założyć na próbę opony innego producenta. | Niestety, niektóre modele opon są głośne. Kupując nową oponę powinniśmy sprawdzić etykietę na której powinna znaleźć się informacja o poziomie głośności danej opony. Głośne opony mają jedynie wpływ na spadek komfortu jazdy. Jeżeli hałasy pojawiły się później niż po kupnie opony, wówczas coś innego jest przyczyną hałasu. |
Uszkodzone opony np.: wyząbkowane, zhamowane, inne mechaniczne uszkodzenie (guzy, wybrzuszenia, itp.) | Sprawdzić stan wszystkich opon, sprawdzić stan bieżnika. Przy okazji sprawdzania stanu opon warto sprawdzić stan łożysk kół. | W przypadku wyząbkowanych opon lub zhamowanych bardzo mocno odczuwalny jest spadek komfortu jazdy. W przypadku innych mechanicznych uszkodzeń opony np. guzy, wybrzuszenia istnieje ryzyko nagłego spadku ciśnienia w oponie i utraty kontroli nad pojazdem. | |
Uszkodzone łożysko podpory wału napędowego | Sprawdzić stan łożyska na stanowisku badawczym za pomocą stetoskopu lub podczas jazdy testowej z przymocowaną w pobliżu sondy stetoskopu elektronicznego. | Jazda z uszkodzonym łożyskiem podpory wału napędowego może doprowadzić do uszkodzenia jarzma łożyska lub nawet wału napędowego. | |
Uszkodzone łożysko/łożyska wałka atakującego tylnego dyferencjału/mostu napędowego. | Osłuchać łożyska wałka atakującego tylnego dyferencjału na stanowisku badawczym za pomocą stetoskopu lub podczas jazdy testowej z przymocowaną w pobliżu sondy stetoskopu elektronicznego. Sprawdzić poziom oleju i jakość oleju(pod względem opiłków). |
Jazda z uszkodzonym łożyskiem wałka atakującego tylnego dyferencjału może uszkodzić pozostałe elementy tylnego dyferencjału. Wymiana samych łożysk nie jest tak kosztowna jak naprawa lub wymiana pozostałych elementów lub całego dyferencjału. | |
Uszkodzone łożysko / łożyska skrzyni biegów lub skrzyni rozdzielczej (o ile pojazd jest w taką wyposażony). | Osłuchać łożyska skrzyni biegów lub skrzyni rozdzielczej. Sprawdzić poziom oleju i jakość oleju(pod względem opiłków). |
Jazda z uszkodzonym łożyskiem w skrzyni biegów lub skrzyni rozdzielczej może doprowadzić do uszkodzenia pozostałych elementów skrzyni. Wymiana samych łożysk nie jest tak kosztowna jak naprawa lub wymiana całej skrzyni biegów / rozdzielczej. |
Objaw usterki | Możliwa przyczyna | Rozwiązanie | Skutki zbagatelizowania usterki |
Buczenie, huczenie podczas jazdy, głośność zmienia się podczas pokonywania zakrętów. Często pojawiają się drgania i wibracje. | Uszkodzone łożysko piasty koła | Jazda testowa może, ale nie musi nakierować na uszkodzone łożysko, a przynajmniej stronę po której uszkodzone jest łożysko. Jednak dokładniej można określić uszkodzenie badając samochód na stanowisku naprawczym z zastosowaniem stetoskopu. | Uszkodzone łożysko może się zatrzeć i zablokować obracające się koło, co może w skrajnych przypadkach doprowadzić do utraty sterowności pojazdu. Jazda z zatartym łożyskiem może uszkodzić również zwrotnicę lub piastę koła lub inne sąsiadujące z nim elementy np.: czujnik ABS |
Uszkodzenie łożyska podpory półosi napędowej przód. | Sprawdzić łożysko podpory półosi napędowej podczas sprawdzania łożysk kół. | Jazda z uszkodzonym łożyskiem podpory półosi może doprowadzić do uszkodzenia jarzma łożyska lub półosi napędowej. |
Objaw usterki | Możliwa przyczyna | Rozwiązanie | Skutki zbagatelizowania usterki |
Piski / szorowanie podczas ruszania, nasilające się wraz z prędkością pojazdu. | Ciało obce(kamyk, żwirek, itp.) między zaciskiem hamulcowym, osłoną tarczy hamulcowej a tarczą hamulcową. | Sprawdzić i usunąć ciało obce z układu hamulcowego. | Jazda z ciałem obcym obcierającym o tarcze hamulcową może uszkodzić(porysować tarcze hamulcową). W skrajnych przypadkach może dojść do zablokowania koła. |
Zablokowane klocki hamulcowe | Oczyścić i nasmarować prowadnice klocków hamulcowych. | Jazda z zablokowanymi klockami hamulcowymi może doprowadzić do szybszego zużycia się klocków, tarcz hamulcowych. Zablokowane klocki i tarcza hamulcowa mogą również przegrzać się go pogorszy skuteczność hamowania. Przegrzana tarcza może odkształcić się powodując bicie i wibracje podczas hamowania. Przegrzane tarcze i klocki hamulcowe mogą uszkodzić zaciski hamulcowe a w szczególności uszczelniacze i gumki osłaniające tłoczki zacisków. W skrajnych przypadkach może dojść do zablokowania koła i unieruchomienia pojazdu. Może wzrosnąć zużycie paliwa. | |
Zablokowany hamulec postojowy spowodowane przez zapieczone linki hamulca postojowego lub zapieczone inne mechanizmy hamulca postojowego. | Sprawdzić i usunąć zapieczone elementy hamulca postojowego. | Jazda z zablokowanym hamulcem postojowym może zablokować tylne koła, przyspieszyć zużycie elementów ciernych, przegrzać elementy cierne. Może wzrosnąć zużycie paliwa. |
Zobacz też inne usterki:
-Drgania i wibracje nadwozia podczas jazdy
-Drgania i wibracje podczas hamowania