Przygasają kontrolki, rozrusznik cyka przy próbie uruchomienia silnika

...pojawił się kłopot z uruchomieniem silnika?

Przy próbie uruchomienia silnika słychać cykanie i przygasają kontrolki

Czasami pojawia się problem z uruchomieniem samochodu, motocykla, motoroweru lub skutera. Próbujesz uruchomić silnik, a tu zamiast pracy rozrusznika słychać cykanie i na liczniku zaczynają przygasać kontrolki. Czasami resetuje się zegarek lub wskazania licznika dziennego. Co się mogło stać?
Teoretycznie jest kilka przyczyn takich anomalii, a mianowicie:
-luźna lub zanieczyszczona klema akumulatora,
-rozładowany akumulator,
-uszkodzony akumulator,
-uszkodzony rozrusznik,
-uszkodzona instalacja,
-uszkodzony alternator

Luźna lub zaśniedziała klema zaśniedziała klema akumulatora
Czasami luźna lub skorodowana klema może powodować takie same anomalie jak rozładowany akumulator. Bywa tak, że podczas jakiejś naprawy konieczne jest odłączenie akumulatora. Czasami mechanik nie zawsze pamięta, aby z powrotem przykręcić prawidłowo klemę lub co gorsza uszkodzi ja przy dokręcaniu.
Innym problemem związanym z klemami jest ich śniedzenie. Zaśniedziała klema utrudnia przepływ prądu, co uniemożliwia uruchomienie silnika, a także ładowanie akumulatora. Ochronić klemy przed śniedzeniem można za pomocą odpowiednich środków ochronnych do zabezpieczania klem.

Brak masy lub inne uszkodzenia elektryczne - akumulator z pojazdem połączony jest za pomocą grubych przewodów. Przewód dodatni prowadzi od akumulatora przez skrzynkę połączeniową/bezpiecznikową do rozrusznika. Przewód ujemny z reguły jest dość krótkim przewodem, najczęściej łączy akumulator z nadwoziem pojazdu (w niektórych konstrukcjach może też być od razu połączony z silnikiem). Najczęściej jednak przewód łączy tylko akumulator z nadwoziem. Natomiast od nadwozia do silnika poprowadzony jest kolejny przewód masowy. Przewód ze względu na drgania i wibracje silnika powinien być elastyczny. Gdy przewód jest zbyt mało elastyczny jego złącze może ulec uszkodzeniu (wykruszeniu od wibracji silnika). Może również na połączeniach takich przewodów pojawić się korozja, zanieczyszczenia, itp., które utrudniają przepływ prądu. Co może przełożyć się na problemy z uruchomieniem silnika lub problemy z prawidłowym ładowaniem akumulatora.

Akumulator - jest najczęstszą przyczyną problemów z uruchomieniem silnika. Może być rozładowany lub uszkodzony. Akumulator może rozładować się na skutek pozostawionego na dłuższy czas włączonego jakiegoś odbiornika np.: światła, radio itp. lub ze względu na słaby jego stan. Średnia żywotność akumulatora wynosi od 3 do 7 lat i uzależniona jest od sposobu eksploatacji samochodu. Im rzadziej samochód jest używany, tym krótsza jest żywotność akumulatora. Przy codziennej eksploatacji samochodu żywotność akumulatora wydłuża się, ponieważ często jest doładowywany przez alternator. Wraz z wiekiem sprawność akumulatora maleje i akumulator szybciej się rozładowuje. Przy codziennej eksploatacji w czasie pracy silnika jest doładowywany przez alternator, jednak po kilku dniach postoju może się rozładować i odmówić posłuszeństwa. Zanim jednak podejmiemy decyzje o wymianie akumulatora warto sprawdzić czystość klem oraz stan ich połączeń. Jeżeli klemy są czyste i prawidłowo założone to wszystko wskazuje na problem z akumulatorem. W pierwszej kolejności należy podjąć próbę naładowania akumulatora. Jeżeli problem z rozładowującym się akumulatorem będzie się powtarzał, prawdopodobnie akumulator będzie do wymiany. Dla pewności można podjechać do serwisu lub elektryka i sprawdzić stan akumulatora oraz instalację ładowania akumulatora.
Czasami uszkodzony alternator może wytwarzać zbyt niskie napięcie i akumulator nie będzie odpowiednio doładowany.



-Jak uruchomić samochód z rozładowanym akumulatorem
Uszkodzony akumulator - jest rzadkością, ale też się zdarza nawet w nowych samochodach. Teoretycznie są dwie główne przyczyny uszkodzenia akumulatora: wewnętrzna przerwa i wewnętrzne zwarcie. Oba uszkodzenia wykluczają akumulator z dalszej eksploatacji.
Teoretycznie (w praktyce bywa z tym różnie) podczas przeglądów serwisowych w ASO powinien być sprawdzany stan akumulatora z pomocą specjalnego testera. Gdy samochód przestaje być serwisowany wielu użytkowników zapomina o istnieniu akumulatora, aż do momentu, gdy pojawią się problemy z uruchomieniem pojazdu.

Uszkodzony rozrusznik - także może wywoływać objawy jakby był rozładowany lub uszkodzony akumulator. W rozruszniku jest kilka elementów, które mogą ulec uszkodzeniu, np. włącznik elektromagnetyczny, komutator, uzwojenie wirnika, zużyte szczotki, zatarta przekładnia planetarna lub uszkodzony zębnik zespołu sprzęgającego.

Uszkodzony alternator - W przypadku awarii alternatora, gdy alternator wytwarza zbyt niskie napięcie na zestawie wskaźników powinna zaświecić się kontrolka braku ładowania kontrolka akumulatora informująca o braku ładowania. Jenak bywają przypadki, gdzie mimo niskiego napięcia ładowania kontrolka nie zaświeci się. Wówczas akumulator jest niedoładowany i może odmówić posłuszeństwa w najmniej oczekiwanym momencie.

W przypadku awarii rozrusznika lub alternatora nie trzeba ich wymieniać na nowe. Są firmy, które specjalizują się w naprawie (regeneracji) rozruszników i alternatorów. W Trójmieście jest kilka specjalistycznych zakładów zajmujących się naprawą rozruszników i alternatorów. Znajdziesz ja na tym portalu: Katalog Trójmiejskich firm motoryzacyjnych - Alternatory, rozruszniki

O czym należy pamiętać?

- po dłuższym postoju samochodu należy doładować akumulator,
- nie wolno dopuścić do całkowitego rozładowania akumulatora,
- przy wymianie akumulatora należy założyć akumulator o identycznych parametrach(jest to szczególnie ważne w samochodach wyposażonych w system Stop & Start),
- przy wymianie akumulatora warto sprawdzić instalacje ładowania akumulatora.

Zobacz też inne usterki:
-Drgania i wibracje nadwozia podczas jazdy
-Drgania i wibracje podczas hamowania
-Jak uruchomić samochód z rozładowanym akumulatorem