Piski, szorowanie, obcieranie podczas hamowania.

Piski, szorowanie, obcieranie podczas hamowania

Pojawiające się odgłosy szorowania, obcierania lub piski podczas hamowania, to częste przypadki. Co może być przyczyną pojawiających się odgłosów podczas hamowania? Przyczyn może być kilka. Najczęściej są to objawy zużycia się okładzin ciernych lub zablokowanie się któregoś z elementów układu hamulcowego. Usterki mogą być powiązane z eksploatacją lub warunkami eksploatacji.

Zablokowane: klocki hamulcowe, tłoczki zacisków hamulcowych, prowadnice zacisków hamulcowych. Często blokują się klocki hamulcowe w prowadnicach. Bywają przypadki blokowania się tłoczków zacisków hamulcowych (szczególnie, gdy uszkodzeniu uległy gumki osłaniające gładź tłoczków). Najrzadziej (ale też się zdarza) blokują się prowadnice zacisków hamulcowych.
W celu wyeliminowania tej usterki należy: Sprawdzić stan klocków, w przypadku, gdy okładziny są grube i nie noszą śladów przegrzania wystarczy przeczyścić prowadnice klocków. Warto również sprawdzić stan tłoczków zacisków hamulcowych (zwrócić uwagę na stan gumek osłaniających tłoczek) oraz działanie prowadnic zacisków.
Blokowanie któregokolwiek z elementów układu hamulcowego przyspiesza zużywanie się elementów ciernych, zwiększa się zużycie paliwa. Dłuższa jazda z zablokowanym układem hamulcowym skutkuje przegrzewaniem się elementów ciernych, co może uszkodzić również inne elementy sąsiadujące piasty, łożyska, czujniki.

Zużyte klocki hamulcowe. W przypadku zużycia się okładzin ciernych klocków hamulcowych mogą pojawić się piski i odgłosy szorowania. Zjawisko to występuje najczęściej, gdy samochód nie jest wyposażony w czujnik zużycia klocków. Bywają też klocki hamulcowe wyposażone w specjalne blaszki, które w przypadku zużycia się okładziny ciernej zbliżają się do tarczy hamulcowej powodując głośne piski.
Należy wykonać kontrolę grubości klocków hamulcowych a także grubość i stan tarcz hamulcowych. W razie potrzeby wymienić klocki hamulcowe, ewentualnie wymienić tarcze hamulcowe, gdy ich grubość jest równa lub mniejsza grubości minimalnej.
W przypadku, gdy zbagatelizujemy piski podczas hamowania i będziemy jeździć aż przy każdym hamowaniu będzie słychać szorowanie, wówczas klocek hamulcowy pozbawiony okładziny obcierać będzie o tarcze hamulcową. W takim przypadku o ile nie dojdzie do zablokowania koła tarcza hamulcowa będzie kwalifikowała się do wymiany( nie zależnie od jej grubości. W skrajnych przypadkach uszkodzeniu mogą ulec inne elementy takie jak: zacisk hamulcowy, łożysko, piasta, wieniec czujnika ABS, czujnik ABS, a nawet zwrotnica.

Duży rant na tarczach hamulcowych. W miarę zużywania się tarcz hamulcowych i klocków na tarczach hamulcowych powstają tzw. ranty, i jest to zjawisko normalne. W przypadku, gdy tarcza hamulcowa jest jeszcze gruba(grubość jest większa niż wymiar minimalny tarczy) nie ma konieczności wymiany tarcz, wystarczy usunąć ten rant. Rant też powinien być usunięty przy wymianie klocków hamulcowych.
Jazda z rantem na tarczy hamulcowej ma jedynie wpływ na komfort jazdy i hamowania. W czasie jazdy (szczególnie przy manewrach) lub podczas hamowania mogą pojawiać się piski.

Ciało obce pomiędzy elementami ciernymi. W skrajnych przypadkach może okazać się, że pomiędzy elementy wykonawcze układu hamulcowego dostanie się jakieś ciało obce takie jak na przykład mały kamień lub żwirek. W zależności od jego usytuowania się objawy mogą być różne. Jeżeli kamień dostanie się między tarcze kotwiczna a tarcze hamulcową piski/szorowanie będą obecne podczas jazdy. Jeżeli jednak mały kamyk / żwirek dostanie się między blachę klocka hamulcowego a tarczę hamulcową piski mogą pojawiać się sporadycznie lub tylko podczas użycia hamulców. To trzeba przyznać są sporadyczne przypadki, na 20 lat pracy w ASO autor artykułu kojarzy trzy takie przypadki.

Korozja tarcz hamulcowych Nadmierna korozja tarcz hamulcowych także może być przyczyna pisków i odgłosów szorowania podczas hamowania. Powierzchnia robocza tarczy hamulcowej, to "goły metal" który podczas postoju pokrywa się korozją - to jest naturalne zjawisko (szczególnie, gdy powietrze jest wilgotne). Po krótkim postoju pojazdu korozja osadzona na tarczach jest niewielka, i po np. nocnym postoju pojazdu, podczas pierwszego hamowania korozja jest zdzierana przez klocki hamulcowe (mogą pojawić się delikatne piski lub odgłosy szorowania, które szybko zanikają). W przypadku długiego postoju pojazdu, korozja na tarczach jest bardziej zaawansowana. Im samochód dłużej stoi nieużywany, tym korozja tarcz bardziej postępuje. Z reguły pierwsze użycie hamulców nie usuwa korozji lub jak kto woli rdzy. Czasami korozja usuwa się z powierzchni roboczych tarcz dopiero po wielokrotnym użyciu hamulców. Bywa też tak, że korozja w połączeniu z pyłem klocków tworzy na powierzchni roboczej tarczy szklistą powierzchnię, która nie zdziera się podczas używania hamulców, dodatkowo powodując piski lub inne odgłosy.
Sposobem naprawy jest wymiana tarcz hamulcowych lub o przetoczenie tarcz (o ile pozwala na to grubość tarcz).

Wada produkcyjna klocków hamulcowych. Czasami zdarza się, że producent klocków hamulcowych zmieni skład materiałów ciernych, a te w specyficznych warunkach mogą powodować piski lub inne odgłosy podczas hamowania.
Najprostszym rozwiązaniem tego problemu jest zmiana klocków hamulcowych na klocki hamulcowe innego producenta.
Klocki z wadą produkcyjną z reguły mają wpływ na spadek komfortu podczas hamowania. Mogą, ale nie muszą mieć wpływu na szybsze zużycie się tarcz hamulcowych.

Nawet, gdy pojazd jest na gwarancji, to elementy takie jak: Tarcze hamulcowe, klocki hamulcowe traktowane są jako elementy eksploatacyjne. Z reguły problemy związane z pisakami lub innymi odgłosami podczas używania hamulców nie są usuwane w ramach gwarancji, a odpłatnie - na koszt właściciela pojazdu.
Czasami producenci samochodów znają problem z wadą klocków, tarcz hamulcowych lub innych problemów związanych z hałasami podczas używania hamulców. W przypadku, gdy samochód jest na gwarancji i ma niewielki przebieg, Producent pojazdu dopuszcza wymianę klocków hamulcowych, tarcz hamulcowych na podstawie opublikowanych biuletynów technicznych lub akcji serwisowych. Dla tego, gdy mamy samochód na gwarancji producenta warto zgłosić problemy z hamulcami, oczywiście jeżeli takie występują.

Podsumowanie

Niewątpliwie układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych układów w pojeździe, który ma wpływ na nasze bezpieczeństwo dla tego należy o niego dbać. Elementy wykonawcze układu hamulcowego czyli zaciski hamulcowe, klocki i tarcze hamulcowe pracują w ciężkich warunkach. Elementy te podczas hamowania nagrzewają się do wysokich temperatur. Do tego dochodzi oddziaływanie czynników zewnętrznych takich jak np. woda, śnieg i inne zanieczyszczenia drogowe oraz wilgotność powietrza. Większość problemów związanych z hałasami podczas używania hamulców hamulcami powiązana jest eksploatacją pojazdu. Piski mogą pojawić się w przypadku normalnego zużycia się któregoś z podzespołów lub przyczyna może być związana z warunkami eksploatacji jak jazda w ciężkich warunkach. Blokowanie się klocków hamulcowych lub innych podzespołów najczęściej spowodowane jest zanieczyszczaniami lub korozją. Dłuższe postoje pojazdu przyczyniają się do pojawienia się korozji na tarczach hamulcowych oraz na innych podzespołach takich jak klocki hamulcowe, prowadnice zacisków, itp.
W przypadku pojawienia się niepokojących hałasów warto w miarę szybko zgłosić się do serwisu lub mechanika. Czasami wystarczy wyczyścić elementy układu hamulcowego, bez konieczności ich wymiany. Wczesne usuniecie usterki może oszczędzić nam czasu i kosztów związanych z jej zbagatelizowaniem. Podczas wymiany klocków hamulcowych warto sprawdzić stan i grubość tarcz hamulcowych. Warto również sprawdzić jak w jakim stanie są gumki tłoczków zacisków hamulcowych oraz jak współpracują pozostałe elementy takie jak prowadnice klocków hamulcowych i prowadnice zacisków.

Data publikacji: 2018.11.02    Autor: Robert Kowalczyk

Zobacz też inne usterki:
-Drgania i wibracje nadwozia podczas jazdy
-Drgania i wibracje podczas hamowania