Geometria kół jezdnych

stosowany w samochodach

Data publikacji: 2018.12.02    Autor: Robert Kowalczyk

Geometria kół

tor jazdy

Jednym z warunków stawianych układowi kierowniczemu jest:
"koła skręcone powinny samoczynnie powracać do położenia odpowiadającego kierunkowi jazdy na wprost oraz zapewnić utrzymanie tego kierunku mimo działania sił bocznych niezależnych od kierowcy".
Aby spełnić ten warunek producenci muszą zadbać o odpowiednie ustawienie: kąta pochylenia koła, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy, kąta wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół. Parametry te zależą głównie od długości i szerokości pojazdu, rodzaju napędu kół, rodzaju zawieszenia i mają wpływ na promień zawracania, komfort prowadzenia pojazdu oraz na zużywanie się opon.
W miarę eksploatacji pojazdu powyższe parametry mogą ulec zmianie, przez co mogą pogorszyć się właściwości jezdne. Wówczas należy je wyregulować zgodnie z wytycznymi producenta.

Pochylenie koła

pochylenie koła dodatnie pochylenie koła dodatnie pochylenie koła dodatnie

Pochylenie sworznia zwrotnicy

pochylenie sworznia dodatnie pochylenie sworznia dodatnie

Wyprzedzenie osi sworznia zwrotnicy

dodatni kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy zerowy kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy ujemny kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Zbieżność kół

zbieżność kół dodatnia zbieżność kół zerowa zbieżność kół ujemna