Kupno nowego samochodu - porady

salon samochodowy

Kupno nowego samochodu jest dużo mniej ryzykowne niż w przypadku kupna samochodu używanego, ale także musimy być czujni.

Kupując nowy samochód możemy liczyć na różnego rodzaju promocje i zniżki (szczególnie pod koniec roku i na początku Nowego Roku, gdy salony wyprzedają samochody ze starego rocznika).
W przypadku opóźnienia w realizacji zamówionego samochodu możemy wnioskować o większy upust lub gratisy (darmowy przegląd, kpl. opon zimowych, dywaniki, akcesoria itp.) Niezależnie jaki był powód opóźnienia, oraz jak tłumaczy się sprzedawca, możemy zażyczyć sobie sprawdzenia pojazdu, a w szczególności grubości jego powłoki lakierowej.
Dlaczego?
Ponieważ przyczyną opóźnienia nie koniecznie musi być to, co mów nam sprzedawca. Na przykład, podczas transportu nowego pojazdu mogło dojść do jego uszkodzenia tzw. szkoda transportowa, którą trzeba usunąć. Taka naprawa wiąże się z dodatkowym czasem, i niestety obniża wartość samochodu.

Pomiar grubości lakieru zajmuje około 5 minut. Grubość powłoki lakierowej nowego w zależności od producenta powinna wynosić 70-200 µm, ale to nie jest regułą. Bywają tzw. nawrotki technologiczne, czyli ponowne lakierowanie elementów, a co za tym idzie podwyższenie grubości powłoki w stosunku do teoretycznej. Jeżeli na samochodzie powłoka jest w miarę równomierna (nawet o większych wartościach) powinno być wszystko ok. Pomiary możemy porównać z innym nowym samochodem (stojącym w salonie lub na placu dealera). Natomiast jeżeli na którymś z elementów grubość powłoki lakierowej jest większa niż pozostałych elementów, może to świadczyć o naprawie blacharsko lakierniczej i trzeba się temu dokładnie przyjrzeć. Jest to powód do odstąpienia od umowy lub do ubiegania się o rekompensatę utraty wartości pojazdu. Co prawda takie sytuacje zdarzają się rzadko, ale trzeba być czujnym.

Przy kupnie samochodu z ekspozycji warto sprawdzić czy elementy wyposażenia wnętrza są kompletne, a co gorsza czy nie są uszkodzone mechanicznie. Warto również zapoznać się z programem przeglądu modelu, który chcemy kupić. Pozwoli nam się zorientować w kosztach eksploatacji. Radzę nie pytać o to sprzedawcy, a podejść do pracownika serwisu, który powinien nam bardziej kompetentnie przedstawić koszty serwisowania. Niejednokrotnie spotkałem się z dość dużą różnicą w kosztach rzeczywistych, w porównaniu do kosztów o których mówił sprzedawca samochodu.

Do póki nasz nowy samochód jest na gwarancji powinniśmy wszelkie przeglądy i naprawy wykonywać w ASO zgodnie z harmonogramem przeglądów producenta - jest to warunek, aby podtrzymać kilkuletnią gwarancję producenta.


Zamawianie dodatkowych opcji wyposażenia samochodu

Zamawiając nowy samochód w salonie mamy możliwość wyboru zamontowania dodatkowych opcji wyposażenia, które mogą zwiększyć funkcjonalność i komfort użytkowania pojazdu, jak również zmienić jego wygląd zewnętrzny oraz wewnętrzny. Każde dodatkowe wyposażenie nowego samochodu wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Przy takim wyborze trzeba się mocno zastanowić, ponieważ w późniejszym okresie doposażenie jest nie możliwe lub bardzo kosztowne, a czasami jest niepotrzebnym wydatkiem. Oto kilka przykładów:
Zamawiając nowy samochód z klimatyzacją jego cena jest wyższa o ok. 2.500-3.500zł, później gdy zdecydujemy się na dołożenie klimatyzacji (o ile będzie to możliwe) będzie nas to kosztowało w ASO ok. 15.0000-20.000zł. Podobnie wygląda sprawa w przypadku innych opcji np. centralnego zamka, elektrycznych szyb lub lusterek, podgrzewanych foteli, a nawet halogenów. Inaczej może wyglądać sprawa ze sprzętem audio, czy nawigacją GPS,
za które musimy dopłacić od 1.000 – 3.000zł. Zakładając we własnym zakresie sprzęt audio lub GPS (niekiedy lepszy i bardziej funkcjonalny), dopasujemy go do własnych potrzeb za kwotę niższą lub zbliżoną. Niestety taki dodatkowy sprzęt audio lub GPS w porównaniu z fabrycznym jest bardziej narażony na kradzież i czasami wymaga instalacji dodatkowych uchwytów lub przewodów. Podobnie jest z alarmem – fabryczny alarm przeważnie jest droższy, a nie jednokrotnie ma mniej funkcji niż alarm niefabryczny.

Dodatkowym wyposażeniem samochodu mogą być:
elektrycznie regulowane i składane lusterka, podgrzewane fotele, podgrzewana kierownica, przyciemniane lub barwione szyby, rodzaj i kolor lakieru, ogrzewana lub atermiczna szyba przednia, elektrycznie sterowane fotele, reflektory ksenonowe, LED'owe lub laserowe, przednie światła przeciwmgielne, tempomat, aktywny tempomat, asystent parkowania, kamery 360°, alufelgi, pakiety sportowe spojlerów i naklejek, relingi dachowe, funkcja „hands free” (wolne ręce) i wiele innych.

Mamy samochód nowy, pewny, na gwarancji. Przy normalnej eksploatacji powinien posłużyć bezawaryjnie kilka lat, a ewentualne usterki i awarie powinny być usuwane w ramach gwarancji samochodu w każdym autoryzowanym serwisie. Pozostaje nam ubezpieczyć go, serwisować zgodnie z programem producenta i czerpać radość z posiadania nowego samochodu. Warto przy okazji zainwestować w zabezpieczenia antykradzieżowe (autoalarm, blokada skrzyni biegów, śruby zabezpieczajace do kół).

Utrata(spadek) wartości nowego samochodu

Niestety wartość nowego samochodu w ciągu roku może spaść o 20-36%, a po trzech lat może spać nawet o 60%. Wpływ na to ma wiele czynników. Oto kilka czynników mających wpływ na spadek wartości samochodu:

Marka samochodu – uzależnione od danego rynku i prestiżu, jakim pojazdy danej marki cieszą się wśród klientów. W przypadku polskiego rynku bardziej cenione są samochody niemieckie i japońskie. Większą utratę notują samochody francuskie, i amerykańskie. Jednak powoli się to zmienia, samochody francuskie dorównują a czasami przewyższają jakością samochody niemieckie. Nawet w przypadku jednej marki mogą być duże różnice pomiędzy poszczególnymi modelami. Szczególnie tracą na wartości flagowe modele, w porównaniu z popularnymi modelami.

Cykl życia danego modelu. Każdy samochód ma określony czas produkcji. I tak: im bliżej jest zakończenie produkcji danego modelu – tym większa jest utrata jego wartości przy odsprzedaży. Warto wiec się dowiedzieć jak długo jeszcze będzie produkowany dany model, szczególnie gdy zamierzamy kupić nowy samochód na raty.

Przebieg pojazdu- ma istotny wpływa na wartość samochodu. Wraz ze wzrostem przebiegu maleje wartość odsprzedaży nowego samochodu.

Wyposażenie dodatkowe – im większa jest lista wyposażenia dodatkowego, tym bardziej wzrasta wartość rezydualna pojazdu. Niestety wiązać się to będzie ze znaczną utratą wartości pojazdu w późniejszym okresie przy odsprzedaży. Dzieje się to dla tego iż każde dodatkowe wyposażenie traci szybciej na wartości niż samochód. Jednak samochód z bogatszym wyposażeniem szybciej sprzedamy.

Inne czynniki mające wpływ na wartość samochodu:

Kolor, pojemność silnika i rodzaj paliwa, a nawet koszty serwisu.

Odkupienie, przyjęcie w rozliczeniu naszego starego samochodu przez Dealera

Czy warto zostawić nasz stary samochód w rozliczeniu?

Często także bywa, że dealer od którego kupujemy nowy samochód przyjmuje w rozliczeniu nasz stary samochód. Oczywiście, wycena naszego starego samochodu wykonana przez dealera jest niższa od średniej ceny rynkowej (bo musi na tym także coś zarobić). Zostawiając w rozliczeniu nasz stary używany samochód nie marnujemy czasu na samodzielną sprzedaż (zamieszczanie ogłoszeń, próba sprzedaży na giełdzie samochodowej lub za pomocą komisu samochodowego). Niestety rynek samochodów używanych jest bardzo duży, i coraz trudniej jest sprzedać samodzielnie swój samochód za przyzwoitą cenę. Nie wspomnę o stracie czasu na spotkania z potencjalnie zainteresowanymi kupcami z ogłoszeń, którzy to będą chcieli dobrze obejrzeć i sprawdzić samochód przed kupnem, negocjując przy tym cenę. Jeżeli już w końcu uda nam się sprzedać nasz stary samochód, może okazać się, że sprzedaliśmy go taniej niż oferował nam za niego dealer nowych samochodów.

Za gotówkę czy na kredyt?

Oczywiście najlepiej jest kupować za gotówkę.

Niestety w obecnych czasach niewielu jest klientów, którzy kupują nowy samochód za gotówkę. Wiele ludzi, którzy chcą mieć nowy samochód decyduje się na kredyt samochodowy. Możemy skorzystać z kredytu oferowanego przez bank, w którym mamy konto osobiste.

Jednak praktycznie każdy salon samochodowy współpracuje z kilkoma bankami oferującymi kredyty samochodowe. Tak więc w salonie samochodowym można porównać oferty i warunki kredytów, można załatwić kredyt i formalności kredytowe nie chodząc po bankach.

Biorąc samochód na kredyt, każdy bank wymaga od nas wykupienia polisy Autocasco. Tutaj także możemy skorzystać z oferty naszego dotychczasowego ubezpieczyciela, lub z ofert proponowanych przez pracowników salonu samochodowego.