Kiedyś przychodzi taki dzień w którym stwierdzamy, że potrzebny jest nam samochód.
Wówczas nasuwa się wiele pytań:
Jaką wybrać markę i model samochodu?
Jaki wybrać typ nadwozia, z jakim silnikiem - benzynowym czy Diesla, a może hybrydowy lub elektryczny?
Kupić nowy samochód z salonu, czy kupić samochód używany?
Jeżeli zdecyduje się na używany samochód, to czy lepiej kupić go w komisie samochodowym, czy na giełdzie samochodowej, a może z ogłoszenia?
Kupić za gotówkę czy może na raty?
W miarę możliwości postaram się odpowiedzieć na te pytania.
Wybór samochodu – określenie naszych potrzeb.
Rynek samochodów zarówno nowych jak i używanych jest bardzo duży i zróżnicowany. Podzielony na przedziały cenowe i klasowe. Do wyboru mamy kilka rodzajów nadwozia, wiele rodzajów silników, z napędem na oś przednia, tylną lub na obie osie, czyli napęd na 4 koła(4x4, AWD itp.). Każdy coś znajdzie dla siebie w zależności od predyspozycji i zasobności portfela, lub zdolności kredytowej.
Przed kupnem samochodu musimy określić nasze potrzeby i ustalić w jakich warunkach będziemy go eksploatować.
Jedni patrzą na wygląd, inni na funkcjonalność, a jeszcze inni na koszty eksploatacji lub bezpieczeństwo.
Czasami trzeba znaleźć kompromis pomiędzy wyglądem, funkcjonalnością a kosztami eksploatacji.
O gustach się nie dyskutuje
– i takie czynniki jak sylwetka samochodu i kolor nie powinien podlegać dyskusji.
Kupujemy samochód dla siebie i najbliższej rodziny, a nie dla sąsiadów, czy kogokolwiek innego
– więc musi się podobać przede wszystkim nam. To my będziemy go używać, opłacać i serwisować.
Miejski lub mały samochód wybieramy jeżeli będziemy go używać na krótkich odcinkach, a szczególnie po mieście. Małe samochody posiadają od dwóch do piciu miejsc (przy czym trzy tylne miejsca przeznaczone są raczej dla dzieci). Nie są zbyt wygodne, za to są ekonomiczne i łatwiej znaleźć miejsce do zaparkowania. Przeznaczone są głównie kobiet w każdym wieku, dla ludzi młodych oraz emerytów lub jako drugi samochód w rodzinie.
Jeżeli mamy 3-5 osobowa rodzinę powinniśmy się rozejrzeć za samochodem w którym zmieści się 5 dorosłych osób + bagaż. Tutaj mamy bardzo duży wybór zaczynając od samochodów kompaktowych z segmentu C poprzez samochody klasy średniej i średniej wyższej (segment D i E), a nawet luksusowych (segment F). Najczęstsze rodzaje nadwozi w tych segmentach to sedan, hatchback oraz kombi.
Jednak najbardziej uniwersalnym nadwoziem jest kombi. Kombi przewiezie wygodnie 5 osób ze znaczną ilością bagażu, co powoduje, że często wybierany jest jako samochód rodzinny, a po złożeniu tylnych siedzeń zwiększa się przestrzeń bagażowa, co można wykorzystać w małej firmie. W dodatku, w tego typie nadwozi jest spory wybór silników. Każdy coś dobierze pod swoją nogę.
Warto również wspomnieć o samochodach typu VAN z segmentu K, gdzie liczba miejsc wynosi od 2 do 12, a odpowiednia konfiguracja siedzeń pozwala przewozić bagaże znacznych gabarytów.
Dużą dawkę luksusu i sporą ilość miejsca znajdziemy w samochodach sportowo-użytkowych typu SUV, które łączą cechy samochodu osobowego i terenowego. Trzeba jednak wspomnieć, że to nie są samochody terenowe.
Samochód terenowy. Bardzo duża rozpiętość zastosowań - od "wołu roboczego" do zadań specjalnych po luksusowego "arystokratę". Początkowo samochody terenowe były tworzone na potrzeby wojska. Obecnie samochody terenowe możemy spotkać w służbie wojskowej, służbie celnej, ratownictwie, leśnictwie i wielu wielu innych, jak i w rękach prywatnych. Od wielu lat pojawiły się samochody terenowe klasy premium.
Samochód sportowy - najczęściej dwuosobowe coupé, ale to nie jest reguła. W tego typu pojazdach zamontowane są silniki o dużych mocach, a dzięki aerodynamicznym kształtom nadwozi mogą rozpędzić się do 300km/h
Super sportowe samochody charakteryzują konstrukcjami o bardzo aerodynamicznych kształtach z silnikami o bardzo dużej mocy (powyżej 500KM), które pozwalają przekroczyć 300km/h. W tego typu pojazdach nadwozie i inne elementy najrzęsiściej wykonane są z włókien węglowych lub innych tworzyw kompozytowych.







Z roku na rok instalacje wtryskowe zasilane
olejem napędowym stały się coraz bardziej skomplikowane i droższe.
Kupno samochodu to połowa sukcesu.
Drugą połową jest eksploatacja pojazdu, aby był w dobrym stanie technicznym, a co za tym idzie bezpieczny,
oraz abyśmy nim mogli legalnie poruszać się po drogach, czyli ubezpieczony i z ważnym badaniem technicznym wpisanym do dowodu
rejestracyjnego.
Każdy producent samochodu określa częstotliwość przeglądów okresowych w których wymienia się odpowiednie oleje,
płyny oraz filtry. Są one uzależnione od przebiegu lub wieku pojazdu. Okresowe przeglądy pozwalają utrzymać pojazd w dobrym stanie
technicznym, co pozwala uniknąć nieprzewidzianych kosztów, ma również wypływ na nasze bezpieczeństwo. Zanim kupimy interesujący nas
samochód zapytajmy w serwisie jakie są w przybliżeniu koszty przeglądów i napraw eksploatacyjnych takich jak: wymiana oleju, filtrów, klocków hamulcowych,
drążków kierowniczych itp.
Chcemy jeździć to musimy tankować – tutaj koszty
będą uzależnione od spalania pojazdu, rodzaju paliwa i nogi kierującego. Postarajmy się dowiedzieć ile spala model który
zamierzamy kupić, określmy ile miesięcznie będziemy przejeżdżać kilometrów. Po odpowiednich obliczeniach możemy wyliczyć
koszty paliwa.



