Typy nadwozi samochodów osobowych

nadwozie samochodu - budowa

Typy nadwozi obecnie produkowanych samochodów osobowych

Wraz z rozwojem motoryzacji nadwozia samochodowe przeszły wiele zmian i modyfikacji. Część nadwozi samochodowych nie jest już stosowana lub pojawiają się nowe typy nadwozi, które łączą w sobie cechy kilku innych typów nadwozi. Często zdarzają się pomyłki w określeniu typu nadwozia, gdyż ich konstrukcja jest bardzo podobna.
W motoryzacji stosuje się nadwozia jedno, dwu lub trójbryłowe.

nadwozie jednobryłowe nadwozie dwubryłowe nadwozie trójbryłowe

Nadwozie Coupé

Nadwozie typu coupe

Nadwozie typu coupé może być dwu, lub trójbryłowe charakteryzuje się bardziej opływową i płaską stylistyką w porównaniu do pozostałych typów nadwozia. Z powodu nisko opadającej ku dołowi linii dachu w samochodzie jest mało miejsca zwłaszcza dla pasażerów tylnej kanapy (o ile pojazd został w nią wyposażony). Coupé jest nadwoziem zamkniętym dwudrzwiowym, posiadającym od 2 do 4 miejsc siedzących. Popularnym rozwiązaniem jest układ siedzeń 2+2 czyli 2 normalne fotele z przodu pojazdu, a z tyłu dwuosobowa nieduża kanapa z bardzo małą przestrzenią na nogi.
Spotykane się również dwie odmiany Coupé Cabrio i Coupé Hard Top.
Coupé Cabrio - podobnie jak Coupé jest nadwoziem dwudrzwiowym z posiada od 2 do 4 miejsc siedzących. Charakteryzuje się sztywnym wieloczęściowym składanym dachem, który chowany jest w bagażniku. Po złożeniu dachu otrzymujemy kabriolet, z po rozłożeniu otrzymujemy coupé.
Coupé Hard Top - to odmiana ze sztywnym dachem, który jest nakładany lub zamontowany na stałe. Dach tego typu często odróżnia się od pozostałej części nadwozia kolorem oraz fakturą. W rozwiązaniu tym nadwozie nie posiada słupków między bocznymi szybami.

Nadwozie Hatchback

Nadwozie typu hatch-back

Nadwozie typu hatchback to rodzaj nadwozia z dodatkowymi drzwiami z tyłu nadwozia umożliwiającymi dostęp do przedziału pasażerskiego oraz bagażnika. W zależności od ilości drzwi występują odmiany 3-drzwiowe i 5-drzwiowe. Przez możliwość składania trzeciego rządu siedzeń zwiększa się przestrzeń bagażowa. Hatchback'ami mogą być samochody z nadwoziem jedno, dwu i trójbryłowym.
Jest

Nadwozie kabriolet (convertible)

rama kratownicowa - przestrzenna

Nadwozie typu kabriolet (convertible) charakteryzuje się brakiem stałego dachu oraz bocznych pionowych słupków. Dach w kabriolecie może być składany lub zdejmowany. Poza ramką przedniej szyby nie posiadają innych ram w górnej części nadwozia. Kabriolety wyposażone są w co najmniej dwa siedzenia oraz boczne ruchome szyby. Kabriolety występują najczęściej w odmianie dwudrzwiowej, ale także można spotkać odmiany czterodrzwiowe. Odmianą kabrioletu jest roadster. Conertrible jest inną nazwą określającą nadwozie typu kabriolet. Określenie to pojawiło się w USA około 1927 roku.

Kombi

Nadwozie kombi

Nadwozie typu kombi to nadwozie dwubryłowe o wydłużonej tylnej części, która przeznaczona jest zazwyczaj na bagaż. Nadwozia typu kombi najczęściej występują w odmianie pięciodrzwiowej, chociaż można spotkać również odmiany trzydrzwiowe(np. Trabant 601 Universal i amerykańskie samochody z lat 1960-1970). Wersje trzydrzwiowe kombi okazały się mało praktyczne i zaprzestano ich produkcji.
Obecnie produkowane samochody typu kombi są najbardziej wszechstronnymi pojazdami. Większość z nich wyposażone są dodatkowo w relingi dachowe umożliwiające montaż dodatkowego bagażnika lub boxu dachowego. Część producentów produkuje samochody kombi lifestylowe o sportowych liniach nadwozia i iście sportowych osiągach.

Liftback

Nadwozie typu liftback

Nadwozie typu liftback to nadwozie trójbryłowe łączące cechy nadwozi typu hatchback i sedan. Tak jak hatchback wyposażone jest w dodatkowe drzwi umożliwiające dostęp zarówno do bagażnika, jak i do przedziału pasażerskiego. Różnica jest taka, że pokrywa bagażnika wraz z szybą jest bardziej pochylona w porównaniu do pokrywy bagażnika w hatchback'u. Podobnie jak w sedanie, liftback ma niewielki nawis w tylnej części nadwozia, przez co bardzo często jest mylone z sedanem.

Limuzyna

Nadwozie typu limuzyna

Limuzyna to luksusowy pojazd najczęściej trójbryłowy czterodrzwiowy przeznaczony do przewodu pasażerów VIP. Może posiadać od czterech do kilkunastu miejsc siedzących. Zazwyczaj tylna część kabiny przeznaczona dla VIP'ów oddzielona jest od szoferki za pomocą ścianki lub szyby. Standardowo limuzyny jako samochody luksusowe wyposażone są w barek, wysokiej klasy sprzęt audio/video, klimatyzację, telefon pomiędzy kierowca a kabiną.
Limuzynami nazywane są również samochody luksusowe o nadwoziu typu sedan takie jak np. Rolls Royce, Jaguar XJ, Mercedes-Benz klasy S, BMW serii 7. Coraz częściej spotykane są SUV'y przerobione na limuzyny.

Minivan

Nadwozie typu minivan

Minivan lub MPV (ang. Multi-Purpose Vehicle) - to najczęściej jednobryłowe nadwozie wielozadaniowego samochodu osobowego, chociaż bywają też odmiany dwubryłowe. Nazwa minivan pochodzi od słowa van, które oznacza samochód dostawczy typu furgon. Gdy zaczęły pojawiać się pierwsze tego typu samochody osobowe jak Renault Espace czy Chrysler Voyager wyglądały jak miniaturowe wersje vanów, stąd przyjęła się nazwa minivan. Minivany produkowane są w czerech klasach rozmiarowych. W większych mieści się od siedmiu do ośmiu miejsc siedzących mieszczących się w trzech rzędach. W mniejszych mieści się pięć miejsc siedzących w dwóch rzędach. W obecnych czasach coraz częściej określenie VAN odnosi się do drogich samochodów rodzinnych.

Pick-up

nadwozie typu Pick-up

Pick-up to dwu- lub trójbryłowe nadwozie samochodu dostawczego lub osobowego samochodu terenowego w którym zaraz za kabiną pasażerską znajduje się skrzynia ładunkowa wkomponowana w nadwozie. W pick-upach stosowane są trzy rodzaje kabin: pojedyncza dwudrzwiowa, dwu-lub trzyosobowa; powiększona z małą ławeczką dla jednaj lub dwóch osób, czasem z dodatkowymi półdrzwiami uchylnymi pod wiatr; podwójna czterodrzwiowa, pięcio- lub sześcioosobowa.

Sedan

Nadwozie typu sedan kareta notchback

Sedan, kareta, notchback to określenie klasycznego zamkniętego nadwozia trójbryłowego samochodu osobowego. W sedanie wyraźnie odznaczają się przedziały silnikowy, pasażerski oraz bagażowy. Od lat 50 do 90 XX wieku sedan był najczęściej spotykanym rodzajem nadwozi samochodowych. W sedanach stosuje się wersje dwu- i czterodrzwiowe. W przedziale pasażerskim może znajdować się od 4 do 6 miejsc siedzących. Boczne szyby opuszczane są tylko w drzwiach. Pomiędzy szybami stosuje się stałe słupki będące elementami nośnymi nadwozia.