Bristol Cars

Logo Bugatti

Bugatti

Bugatti - francuska marka ekskluzywnych samochodów sportowych i wyścigowych, produkowanych w latach 1909–1956, 1991-1995 oraz znów od 2005 roku. Siedziba marki znajduje się w Molsheim we Francji. Założycielem przedsiębiorstwa był Ettore Bugatti. Uchodził on za wynalazcę samochodu wyścigowego z silnikiem z doładowaniem (sprężarkowym). Jego samochody wygrywały (względnie zajmowały czołowe miejsca) w prawie wszystkich ważnych wyścigach przed II wojną światową. Produkcję zakończono w 1956 roku.
W 1987 roku włoski przedsiębiorca Romano Artioli, założył w Campogalliano przedsiębiorstwo Bugatti Automobili SpA, mające na celu przywrócenie do życia tej świetnej niegdyś marki. Efektem prac był zaprezentowany w stodziesiątą rocznicę urodzin założyciela przedsiębiorstwa, supersportowy model Bugatti EB110 w 1991 roku. W 1990 roku zaprezentowano model Bugatti ID 90, projektu Giorgetto Giugiaro, który mógł trafić do produkcji seryjnej, jednak wybrano w jego miejsce projekt Bugatti EB110. W 1993 roku zaprezentowano prototyp limuzyny oznaczonej EB 112, która również nie została wdrożona do produkcji. Supersportowych modeli Bugatti EB110 GT powstało 95 sztuk, a modelu Bugatti EB110 SS 31 sztuk. We wrześniu 1995 roku zamknięto przedsiębiorstwo, jednocześnie kończąc produkcję we włoskich zakładach.
Przedsiębiorstwo Bugatti ponownie odżyło, kiedy Volkswagen zainteresowany przejęciem przedsiębiorstwa odkupił w 1998 roku prawa do jego znaku handlowego. Siedzibę przeniesiono z powrotem do alzackiego Molsheim we Francji. Jeszcze w tym samym roku pokazano pierwszy prototyp oznaczony EB 118. Było to duże, luksusowe, sportowe, dwudrzwiowe coupé z silnikiem z przodu. W 1999 roku zaprezentowano kolejny prototyp, tym razem czterodrzwiową limuzynę oznaczoną EB 218. W tym samym roku przedstawiono trzeci prototyp Bugatti 18/3 Chiron. Był to sportowy samochód z silnikiem umieszczonym centralnie. Wszystkie trzy prototypy zaprojektował Giorgetto Giugiaro. Również w 1999 roku pokazano prototyp modelu Bugatti 16.4 Veyron, zaprojektowany przez stylistów Volkswagena. Zdecydowano, że to właśnie ten model trafi do produkcji seryjnej. Planowano jej rozpoczęcie na rok 2003, jednak aby osiągnąć założone rezultaty, prace nad autem trwały dłużej. Samochód jest wyposażony w 16 cylindrowy silnik osiągający aż 1001 KM i osiąga prędkość maksymalną przekraczającą 400 km/h. Produkcję rozpoczęto w 2005 roku, a zakończoną ją w 2015 roku. W 2016 rozpoczęto produkcję modelu o nazwie Chiron z silnikiem 8L W16 o mocy 1500KM (doładowany 4 turbosprężarkami).
W 2019 roku na 110 lecie firmy pojawi się model Divo, którego produkcja przewidziana jest na 40 sztuk.

Źródło: Wikipedia, Bugatti

Linki:
www.bugatti.com
Wikipedia - Bugatti

Modele wyścigowe

1910-1914 Bugatti Type 13/Type 15/Type 17/Type 22
1922-1926 Bugatti Type 29
1923 Bugatti Typee 32 „Tank”
1924-1930 Bugatti Type 35/Type 35A/Type 35B/Type 35T/Type 35C/Type 37/Type 39
1927-1930 Bugatti Type 52 (samochód elektryczny dla dzieci)
1936-1939 Bugatti Type 57G „Tank”
1937-1939 Bugatti Type 50B
1931-1936 Bugatti Type 53
1931-1936 Bugatti Type 51A/Type 54 GP/Type 59
1955-1956 Bugatti Type 251

Modele drogowe

1912-1914 Bugatti Type 18 „Garros”
1913-1914 Bugatti Type 23/Type 23 Brescia Tourer
1922-1934 Bugatti Type 30/Type 38/Type 40/Type 43/Type 44/Type 49
1927-1933 Bugatti Royale
1929-1939 Bugatti Type 46/Type 50/Type 50T
1932-1935 Bugatti Type 55
1934-1940 Bugatti Type 57/Type 57S/Type 57SC
1951-1956 Bugatti Type 101
1991-1995 Bugatti EB110
2005-2015 Bugatti Veyron
2008-2015 Bugatti Veyron GrandSport
2010-2015 Bugatti Veyron SuperSport
Od 2016 Bugatti Chiron
Od 2017 Bugatti Chiron Sport
Od 2019 Bugatti Divo