Eco driving - ekonomiczna jazda samochodem

Nie zależnie czy jeździmy samochodem z silnikiem Diesla, benzynowym czy z instalacją gazową LPG lub na gaz ziemny, wpływ na zużycie paliwa ma wiele czynników, a przede wszystkim styl jazdy.

Ekonomiczna jazda, przez niektórych zwana jako ecodriving lub eco-jazda, polega na prowadzeniu samochodu tak, aby spalał jak najmniej paliwa. Zastosowanie się do kilku prostych porad sprawi, że Twój samochód będzie zużywał o 20–25% mniej paliwa. I tak dla przykładu: gdy na pełnym zbiorniku zasięg Twojego samochodu wynosił 500km, to stosując proste zasady eco drivingu zasięg może zwiększyć się o 100-125km.Wcale nie trzeba jeździć wolno, aby oszczędzać paliwo - trzeba jeździć płynnie.

Na czym polega jazda płynna?

Jazda płynna przede wszystkim polega na unikaniu gwałtownych przyspieszeń i hamowań. Rozpędzanie pojazdu zużywa dużo więcej paliwa niż jazda ze stałą prędkością.Przy normalnej jeździe, od ruszenia z miejsca do prędkości 50-60km/h samochód zużywa najwięcej paliwa. Natomiast utrzymanie jazdy z tymi prędkościami zużywa dużo mniej paliwa. Jadąc na trasie dużo łatwiej jest utrzymać stałą prędkość niż w mieście. W cyklu miejskim jest o wiele gorzej, ale rozsądna jazda pozwala także jeździć ekonomicznie. Pomijając jazdę w korku, jadąc kilka lub kilkanaście kilometrów w cyklu miejskim, aby uniknąć zbędnego hamowania i przyspieszania najlepiej trafić w tzw. „zieloną falę”. Coraz częściej światła w dużych miastach są zsynchronizowane z ograniczeniami prędkości obowiązującymi w mieście lub na danym odcinku. Wówczas jazda z prędkością ok. 50km/h pozwoli nam przejechać przez skrzyżowania na zielonym świetle.

Jazda z wyobraźnią

Warto również przewidywać i obserwować co dzieje się na drodze 100-300 metrów przed nami. Widząc w oddali zmieniające się światło na żółte lub migające światła zielone na sygnalizacji dla pieszych, co również może sugerować, że nastąpi zmiana światła na czerwone dla kierowców, wówczas jedziemy jednostajnie lub zwalniamy pedał gazu.
Jeżdżąc codziennie przez miasto tą samą trasą powinniśmy zapamiętać, który pas w danej części miasta najczęściej się korkuje, a który jest najbardziej przejezdny i odpowiednio wcześniej na niego wjeżdżać. Wiedząc na których ulicach najdłużej stoimy w korkach starajmy się wybrać inną alternatywną trasę. Lepiej nadłożyć kilka kilometrów jazdą bez większych postojów, niż stać kilkanaście minut w korku zużywając niepotrzebnie paliwo i wdychać spaliny z rur wydechowych innych samochodów. W zależności od wielkości miasta, stojąc w korkach, każdy kierowca rocznie traci nawet do 3.000 zł.

Gaszenie silnika przy dłuższych postojach

Przy dłuższych postojach (np. przejazdy kolejowe, ruch wahadłowy, itp.) gaśmy silnik. Wyliczono, że każde 3 minuty pracy silnika na postoju zużywa tyle paliwa, ile wystarczyłoby na przejechanie 1 kilometra. Dla tego coraz więcej producentów samochodów wprowadza system ASG - Automatic Stop & Go lub Eco Start/Stop. ASG to system automatycznego wyłączania silnika po zatrzymaniu się i ponownego uruchamiania go po zwolnieniu pedału hamulca. Takie rozwiązanie powoduje mniejsze zużycie paliwa oraz ogranicza emisję szkodliwych związków chemicznych zawartych w spalinach.

Jazda bezpośrednio po uruchomieniu zimnego silnika

Kiedyś, w starszych samochodach, (szczególnie z silnikami Diesla) wskazane było, aby po uruchomieniu silnika w ujemnych temperaturach odczekać parę minut przed jazdą, aż silnik się rozgrzał, a gęsty olej dotarł do wszystkich punktów smarowania.
Przy obecnej technologii produkcji samochodów i olejów silnikowych, nawet przy niskich temperaturach możemy od razu jechać samochodem, nie czekając aż silnik się rozgrzeje (oczywiście nie forsujemy go, jadąc spokojnie, bez nadmiernego gazowania). Silnik szybciej się rozgrzewa podczas jazdy, niż na postoju.

Obserwacja wskazań komputera pokładowego - poznanie własnego samochodu

Wiele samochodów wyposażonych jest w komputer pokładowy. Warto obserwować wskazania średniego oraz chwilowego zużycia paliwa. Pozwoli to nam bardziej poznać nasz samochód i zorientować się w których momentach i przy jakich prędkościach zużywa najwięcej paliwa, a w których najmniej. Warto również kilka razy zatankować do pełna, obliczyć faktyczne zużycie paliwa i porównać ze wskazaniami z komputera pokładowego. Producenci samochodów dopuszczają 10% rozbieżności w porównaniu z faktycznym zużyciem paliwa).

Hamowanie silnikiem

Dojeżdżając do świateł lub skrzyżowania hamujemy silnikiem (w obecnie produkowanych silnikach dojeżdżanie na tzw. „luzie” jest mniej ekonomiczne niż hamowanie silnikiem, ponieważ w samochodach z elektronicznie sterowanym wtryskiem w momencie zwolnienia pedału gazu jest całkowicie odcinane paliwo, aż do momentu, gdy silnik osiągnie ok. 1200 obr/min). Hamowanie silnikiem ma jeszcze jedną zaletę, zmniejsza się zużycie okładzin ciernych hamulców. Zmniejszając zużycie okładzin ciernych klocków hamulcowych lub szczęk hamulcowych powoduje rzadszą ich wymianę, a co za tym idzie oszczędzamy pieniądze.

Optymalne operowanie skrzynią biegów

Czyli używanie pierwszego biegu jak najkrócej, oraz jazda na najwyższym biegu przy możliwie najmniejszych obrotach silnika. Oczywiście w granicach rozsądku. Nie można doprowadzić do przygasania silnika lub aby w silniku pojawiło się zjawisko spalania stukowego. Spalanie stukowe nie korzystnie wpływa na żywotność silnika.

Optymalne prędkości ekonomicznej jazdy

Na trasie najbardziej optymalne prędkości zawierają się w granicach 90–120 km/h. Zwiększenie prędkości ze 120 na 140 km/h zwiększa zużycie paliwa o około 20%.
W cyklu miejskim, w zależności od miasta i synchronizacji sygnalizacji świetlnej 50–60 km/h, oczywiście, jak nie złapie nas korek. Korek korkowi nie równy. Raz będziemy stali w korku 10 minut, a raz 40 minut lub dłużej. Nie dziwmy się więc, że samochód zużywa więcej paliwa niż w katalogach. Bo to niestety w 95% zależy od warunków i sposobie eksploatacji. Pozostałe 5% to awaria w naszym samochodzie.

Zalety i wady eco-drivingu

Zalety eko-jazdy:

- zmniejszenie zużycia paliwa, a co za tym idzie oszczędność pieniędzy,
- zmniejszenie emisji szkodliwych związków chemicznych zawartych w spalinach,
- zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym - ponieważ optymalne prędkości są zbliżone do obowiązujących w ruchu drogowym ograniczeń prędkości w cyklu miejskim, poza miejskim , na drogach ekspresowych oraz autostradach.

Wady eko-jazdy:

- przesadny eko-driving – mała prędkość nie dostosowana do panujących warunków na drodze może spowodować staniemy się „zawalidrogą” i spotkamy się z agresją ze strony innych użytkowników drogi. Przykład jazda z prędkością 50-60km/h na drodze ekspresowej lub autostradzie.
- jazda na zbyt niskich obrotach silnika niekorzystnie wpływa na proces spalania,
co w konsekwencji może doprowadzić do zapchania układu wydechowego, szczególnie filtrów cząstek stałych starszej generacji.

Kilka innych czynników wpływających na zmniejszenie zużycia paliwa:

Jakość paliwa

Pomijając paliwa „chrzczone”, sprzedawane na niektórych stacjach, które mogą powodować poważne oraz kosztowne awarie, jakość paliwa ma także wpływ na zużycie paliwa. Paliwo o większej liczbie oktanowej lub cetanowej (w przypadku Oleju Napędowego) podnosi sprawność silnika, co przenosi się na jego kulturę pracy, osiągi oraz zużycie paliwa. Stosując odpowiednie dodatki do paliwa możemy poprawić jego parametry oraz jakość, a także poprawić czystość układu paliwowego. Duże stacje benzynowe oferują także takie paliwa pod własnymi nazwami np. Dynamic, V - Power, Ultimate, Verva itp. Na różnych forach można znaleźć wiele wypowiedzi i spostrzeżeń po zastosowaniu w/w paliw.

Olej silnikowy zmniejszający zużycie paliwa

olej silnikowy zmniejszający zużycie paliwa

Oleje silnikowe, także mają wpływ na zużycie paliwa. Nowoczesne oleje silnikowe dzięki specjalnym dodatkom mogą przyczynić się nawet do 4% zmniejszenia zużycia paliwa. Dobierając taki olej do naszego samochodu w pierwszej kolejności musimy sprawdzić czy taki olej spełnia normy stawiane przez producenta naszego samochodu, a dopiero później względy ekonomiczne. Nie we wszystkich silnikach możemy stosować oleje zmniejszające zużycie paliwa!

Opony redukujące zużycie paliwa

Wielu wiodących producentów opon ma w swojej ofercie takie opony.
Dla przykładu:
Michelin Energy Saver – opona zmniejsza zużycie paliwa o ok. 0,2l/100km, przy tym jej żywotność jest zwiększona.
Continental ContiEcoContact EP (Economy Plus)- opona zaprojektowana jako ogumienie trwałe, komfortowe, redukujące zużycie paliwa i radykalnie skracająca drogę hamowania.

Kilka innych czynników wpływających na zwiększone zużycie paliwa:

temperatura silnika a zużycie paliwa

- jazda na krótkich odcinkach, częste uruchamianie zimnego silnika (silnik zanim osiągnie odpowiednią temperaturę pracy pracuje na zwiększonej dawce paliwa). Bywa i tak, że po przysłowiową gazetę do kiosku znajdującego się 200-400 metrów od naszego domu jedziemy samochodem. Czasami warto się przejść pieszo – skorzysta na tym nasze zdrowie, środowisko i portfel.

bagaż na dachu wpływa na zużycie paliwa

- jazda z bagażnikiem dachowym, lub jakimkolwiek bagażem na dachu, zwiększa opory powietrzna, a co za tym idzie zwiększa się zużycie paliwa. Założone relingi dachowe (nawet bez bagażu) także zwiększa opory powietrza. Dlatego zakładajmy je, gdy są one nam potrzebne. - unikajmy również jazdy ze zbędnym bagażem (unikajmy wożenia zbędnych rzeczy w bagażniku, lub we wnętrzu samochodu).
- jazda z otwartymi oknami powoduje zawirowania zwiększające opory powietrza, przy prędkości powyżej 100km/h zwiększa zużycie paliwa o ok. 4%

niskie ciśnienie w kole wpływa na zwiększenie zużycia paliwa i szybsze zużycie opony

- jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w kołach powoduje zwiększenie zużycia paliwa oraz przyspiesza zużycie opony. Ma również wpływ na bezpieczeństwo, ponieważ zmniejsza się przyczepność i stabilność pojazdu.
- eksploatacja opon zimowych latem, również powoduje zwiększenie zużycia paliwa, a także przyspiesza zużywanie się opon. Opony zimowe stosuje się, gdy temperatura powietrza przez dłuższy nie przekracza 7°C . Uniwersalnym okresem, w którym taka temperatura utrzymuje się jest okres między 1 listopadem (Wszystkich Świętych), a Świętami Wielkanocnymi.

właczona klimatyzacja

-jazda z włączoną klimatyzacją zwiększa zużycie paliwa o ok. 1,5-2 l/100km. Warto ją używać rozważnie. Często, po kilku godzinnym postoju samochodu na słońcu, jego wnętrze mocno się nagrzewa. Temperatura we wnętrzu pojazdu może czasami przekraczać 50°C . Zanim wnętrze schłodzi klimatyzacja minie sporo czasu. Dlatego warto przed jazdą przewietrzyć samochód i obniżyć temperaturę w jego wnętrzu.


car audio

- jazda z włączonymi dodatkowymi odbiornikami (ogrzewanie tylnej szyby, rozbudowany sprzęt audio, dodatkowe halogeny, dodatkowe odbiorniki podłączone do gniazda zapalniczki lub akcesoriów, np. przenośna lodówka, CB-radio, ładowarki itp.). Każdy włączony dodatkowy odbiornik prądu powoduje zwiększenie poboru prądu. Zwiększony pobór prądu powoduje, że alternator stawia większy opór wewnętrzny, a to ma wpływa na zużycie paliwa.

filtr powietrza

- zanieczyszczony filtr powietrza także ma wpływ na nadmierne zużycie paliwa i może pogorszyć osiągi silnika oraz kulturę jego pracy. Silnik z zanieczyszczonym wkładem filtra powietrza wydziela do atmosfery więcej szkodliwych związków chemicznych. W skrajnych przypadkach na skutek zapchanego filtra powietrza morze dojść do rozszczelnienia układu zasilania powietrzem. Istnieje wówczas ryzyko, że do silnika dostanie się np. piasek, a to skróci żywotność silnika. Skuteczność działania filtrów powietrza mieści się w granicach 30–60 tysięcy kilometrów.

Zobacz też inne usterki:
-Drgania i wibracje nadwozia podczas jazdy
-Drgania i wibracje podczas hamowania

usterki w samochodach

Typowe usterki w samochodach