Bezpieczeństwo czynne i bierne

czym się różnią te systemy.

Bardzo często słyszymy, że pojazdy wyposażone są w systemy bezpieczeństwa czynnego i systemy bezpieczeństwa czynnego. Co to są za systemy, i jak je odróżnić?

Generalnie te dwa pojęcia łatwo rozróżnić.
Bezpieczeństwo czynne, to konstrukcja pojazdu, podzespoły i systemy pojazdu, których zadaniem jest niedoprowadzenie do wypadku lub kolizji. Czyli czynnie uczestniczą podczas prowadzenia pojazdu przez kierowcę.
Bezpieczeństwo bierne, to elementy konstrukcyjne pojazdu i systemy, których zadaniem jest zminimalizowanie skutków wypadku lub kolizji. Podzespoły i systemy są bierne podczas prowadzenia pojazdu, a uaktywniają się podczas kolizji lub wypadku.

Bezpieczeństwo czynne (aktywne)

To zespół czynników wpływających na zmniejszenie prawdopodobieństwa kolizji lub wypadku. Niewątpliwie wpływ na bezpieczeństwo czynne zwane również aktywne mają systemy elektroniczne zintegrowane z układem hamulcowym, takie jak ABS i systemy z nim współpracujące takie jak BAS,ASR,CDS,EBD często włączone w skład ESP.
Innym elektronicznym systemami aktywnego bezpieczeństwa mogą być:
System monitorowania martwego pola (BSM) - pomaga kierowcy w sprawdzaniu obszaru obu stron tylnej części samochodu podczas zmieniania pasa ruchu i ostrzega go o obecności samochodów zbliżających się z tyłu na sąsiednich pasach jezdni.
Układ utrzymujący pojazd na wybranym pasie ruchu. Jeśli kierowca przypadkowo zjedzie z zajmowanego pasa ruchu, wówczas jego pojazd nie tylko przekaże ostrzeżenie o problemie, ale również bezpiecznie nakieruje z powrotem na właściwy pas.
Aktywny tempomat - Po ustawieniu prędkości przejazdowej, oraz dystansu od pojazdów z przodu, uzyskuje się automatyczne dostosowanie prędkości do spowolnionego ruchu na drodze.
System monitorowania ruchu za pojazdem - podczas cofania ostrzega kierowcę o pojazdach, pieszych i / lub innych zagrożeniach zbliżających się z dowolnej strony samochodu. System wydaje ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne, informując użytkownika o przeszkodach, nawet w sytuacji ograniczonej widoczności.
System monitorowania stopnia zmęczenia kierowcy - wykrywa moment, w którym użytkownik robi się śpiący lub zmęczony, kiedy to wysyła wczesne ostrzeżenie, sugerując krótki odpoczynek.

Poza elektronicznymi systemami, wpływ na bezpieczeństwo czynne maja:
Konstrukcja pojazdu - widoczność z pojazdu (szyby, oświetlenie, lusterka) jak i widoczność samego pojazdu (oświetlenie, kolor).
Ergonomia wnętrza pojazdu - dzięki której kierowca może skupić wzrok na drodze, a ręce na kierownicy.
Właściwości aerodynamiczne pojazdu zapewniające stateczność pojazdu.
Zapas mocy silnika także ma wpływ na bezpieczeństwo czynne - ułatwia wyprzedzanie pojazdu, lub przyspieszenie w razie zagrożenia.

Na bezpieczeństwo czynne ma również stan techniczny pojazdu - dla tego wymagane są okresowe badania techniczne w stacjach kontroli pojazdów, gdzie przede wszystkim sprawdzane są: układ hamulcowy, układ kierowniczy, zawieszenie i ogumienie - podzespoły te zapewniają kierowalność, odpowiednią współpracę kół z drogą oraz przyczepność do podłoża.

Pomijając powyżej opisane czynniki, do czynników mających wpływ na bezpieczeństwo czynne zaliczany jest także kierowca, a właściwie jego umiejętności, stan psychiczny i fizyczny.

Bezpieczeństwo bierne

To zespół cech pojazdu, których zadaniem jest zmniejszenie skutków zaistniałej kolizji lub wypadku dla wszystkich jego uczestników.
Do elementów poprawiających bezpieczeństwo bierne możemy zaliczyć:
- konstrukcja nadwozia: kontrolowane strefy zgniotu, wzmocnienia boczne, klatka bezpieczeństwa, pałąk stały w samochodach z nadwoziem roadster, chowane pałąki z tyłu samochodu lub wysuwane zagłówki w kabrioletach;
- odpowiedni kształt nadwozia: brak ostrych krawędzi, brak niebezpiecznie odstających elementów (np. figurka na masce silnika), składane lusterka, konstrukcja drzwi i klamek, poprzeczki zabezpieczające przed wjechaniem pod naczepę/przyczepę samochodu ciężarowego;
- łamana/składana kolumna kierownicy;
- pasy bezpieczeństwa, napinacze pasów bezpieczeństwa;
- poduszki powietrzne dla pasażerów wewnątrz pojazdu;
- poduszki powietrzne dla pieszych lub ładunki pirotechniczne częściowo unoszące maskę silnika;
- zagłówki foteli;
- foteliki samochodowe dla dzieci;
- szyby klejone, hartowane;
- elementy wnętrza wykonane z materiałów miękkich, niepalnych i nietoksycznych;
- szyby klejone;
- mocowanie układu napędowego uniemożliwiające jego kontakt z osobami znajdującymi się w kabinie;
- układ paliwowy posiadający zabezpieczenia przed wypływem paliwa, wykonany z elementów nieiskrzących;
- system SOS wzywający pomoc w razie wypadku.