Cały czas świeci się kontrolka poduszki powietrznej (Airbag / SRS)

Co jest przyczyną ciągłego świecenia kontrolki poduszki powietrznej

zapaliła się kontrolka airbag SRS

System poduszek powietrznych wchodzi w skład systemu bezpieczeństwa biernego pojazdu. Sprawnie działający system airbag/ SRS niewątpliwie podczas wypadku ma duży wpływ na bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów pojazdu. W skład tego systemu oprócz poduszek powietrznych wchodzą również: czujniki, napinacze pirotechniczne pasów bezpieczeństwa, a także instalacja elektryczna. System poduszek powietrznych jest każdorazowo testowany po włączeniu zapłonu. Możemy to zaobserwować, gdy włączymy zapłon - po włączeniu zapłonu kontrolka airbag / SRS świeci się, a po kilku sekundach gaśnie (nawet jak nie uruchomimy silnika). W tym momencie trwa testowanie systemu i jeżeli system jest sprawny kontrolka gaśnie. W przypadku, gdy kontrolka poduszek powietrznych nie gaśnie, oznacza to, że system wykrył jakąś usterkę i ze względu na nasze bezpieczeństwo nie należy jej bagatelizować. Przyczyn ciągłego świecenia się kontrolki airbag/SRS może być kilka. W niektórych przypadkach możemy rozwiązać je sami, ale większości przypadków nie obejdzie się bez wizyty w serwisie lub u wykwalifikowanego mechanika dysponującego odpowiednim sprzętem.

Rozłączona wtyczka pod fotelem

To jedna z najczęstszych przyczyn zapalenia się kontrolki poduszki powietrznej. Do takiej sytuacji może dojść np. gdy pod fotelem znajdują się przedmioty, które podczas jazdy mogą się przemieszczać, np. nieprzymocowana gaśnica, butelka z napojem, itp. Naruszenie / rozłączenie złącza pod fotelem może nastąpić również np. podczas odkurzania. W niektórych markach, konstrukcyjnie źle poprowadzona wiązka pod fotelem rozłączała się, gdy fotel został maksymalnie lub gwałtownie przesunięty.
W powyższych przypadkach, należy wyeliminować przyczynę rozłączania się wtyczek i poprawić złącze. Po poprawieniu złącza system może po przetestowaniu nie wyświetlać kontrolki. Czasami jednak system wyświetla nadal kontrolkę i należy podłączyć komputer diagnostyczny i wykasować błąd.

Powiedzmy, że powyżej opisana usterka możliwa jest do naprawy bez użycia komputera diagnostycznego i do wykonania przez osobę z minimalną wiedzą techniczną. Pozostałe, poniżej opisane możliwe usterki powodujące zapalenie się kontrolki poduszki powietrznej wymagają diagnostyki przy użyciu komputera diagnostycznego i odpowiedniej wiedzy technicznej. Poduszki powietrzne oraz napinacze pasów wyposażone są w ładunki pirotechniczne, samodzielna naprawa instalacji może doprowadzić odpalenia takiego ładunku! Dlatego NAPRAWĘ SYSTEMU PODUSZEK POWIETRZYCH NALEŻY POWIERZYĆ FACHOWCOM !!!

Zużycie się taśmy przewodów w zwijaczu

Aby umożliwić stałe połączenie elektryczne z poduszką powietrzną w kierowniczy (a także innymi elementami elektrycznymi w kierownicy), a zarazem zapewnić swobodne obracanie się kierowniczy konstruktorzy wymyślili tzw.
zwijacz (popularnie nazywany zwijaczem poduszki powietrznej). Wewnątrz zwijacza ułożona jest spiralnie wiązka przewodów, a w zasadzie taśma ze ścieżkami elektrycznymi. Podczas obrotów kierownicą taśma zwijacza jest zwijana lub rozwijana w zależności od kierunku obrotu kierownicy. Wraz z wiekiem i eksploatacją pojazdu może dojść do przerwania ścieżki wewnątrz taśmy zwijacza. Jeżeli jest to ścieżka elektryczna poduszki powietrznej następuje przerwa w obwodzie poduszki kierowcy. Objawiać się to może ciągłym lub incydentalnym świeceniem się kontrolki poduszek powietrznych. Najczęściej weryfikację usterki tego podzespołu można wykonać dopiero po podłączeniu komputera diagnostycznego odczytaniu błędów.
Naprawa polega na wymianie zwijacza na nowy, chociaż są mechanicy / firmy które zajmują naprawą zwijaczy, a ta naprawa polega na wymianie taśmy wewnątrz zwijacza.

Usterka instalacji elektrycznej

To dość częsta usterka powodująca zaświecenie się na stałe kontrolki poduszki powietrznej. Podzespoły systemu poduszek powietrznych połączone są ze sobą za pomocą instalacji elektrycznej. Czasami zdarzają się usterki instalacji elektrycznej takie jak: przerwa w obwodzie, zawarcie, luźny lub skorodowany konektor, itp. Aby sprawdzić lub naprawić uszkodzenie należy wykonać diagnostykę komputerową, aby ustalić który obwód należy sprawdzić w pierwszej kolejności. Oczywiście dostęp do dokumentacji technicznej, a w szczególności schematów elektrycznych ułatwi sprawdzenie lub nawet lokalizację usterki. Nieumiejętne sprawdzenie instalacji elektrycznej może zdetonować ładunek lub ładunki pirotechniczne! Nie należy dokonywać pomiarów rezystancji podzespołów zawierających ładunki pirotechniczne - w skrajnych przypadkach prąd multimetru może odpalić ładunek pirotechniczny!!!

Uszkodzenie któregoś z czujników lub sterownika

System poduszek powietrznych to także różnego rodzaju czujniki umieszczone w różnych miejscach samochodu. Czujniki te wymieniają informacje z głównym sterownikiem poduszek powietrznych. To na podstawie informacji otrzymanych z czujników główny sterownik decyduje, które poduszki i napinacze muszą zostać odpalone podczas zderzenia. Wewnętrzne usterki tych podzespołów są jednak rzadkością, dla tego przed ich wymianą należy dobrze sprawdzić instalację elektryczną.
Dosyć częstą usterką związaną z czujnikami jest usterka maty obecności pasażera. Najczęściej jest to usterka eksploatacyjna lub usterka mechaniczna spowodowana punktowym naciskiem o dość dużej masie, np. nacisk kolanem na siedzisko.
Jeżeli chodzi o wewnętrzną usterkę sterownika airbag / SRS, to raczej są sporadyczne przypadki.

Podsumowanie

Powyżej opisałem kilka możliwych przyczyn awarii elementów system poduszek powietrznych w samochodach, których właściciele znają ich historię. Są to samochody, które nie brały udziału w kolizjach lub są to samochody po naprawach blacharskich wykonanych zgodnie ze sztuką i technologią naprawy producenta.
Niestety zdarzają się samochody z tzw. drugiej ręki przeważnie po poważnych naprawach blacharskich, które zostały wykonane tanim kosztem. Podzespoły w których podczas kolizji / wypadku zostały odpalone ładunki pirotechniczne (czyli poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, napinacze pasów) należy wymienić na nowe. Podzespoły te występują przeważnie w oryginale, a co za tym idzie są dosyć drogie, więc przeróżni "fachowcy" szukają innych rozwiązań. W najlepszym przypadku zamiast nowych części montują używane części wymontowane z innych samochodów (przeważnie z samochodów sprowadzonych z Anglii lub niestety z samochodów kradzionych). W gorszych przypadkach zamiast nowych części (czy nawet sprawnych używanych części) montowane są w instalacje emulatory, które oszukują sterownik poduszek powietrznych, a ten nie sygnalizuje usterki. Nawet podłączony komputer diagnostyczny może nie wykryć usterki a raczej oszustwa. Czasami "pseudo fachowcy" jeżeli nie mogą oszukać sterownika podłączają kontrolkę Airbag/SRS pod kontrolkę ciśnienia oleju. W ten sposób nie budząc podejrzeń, po włączeniu zapłonu kontrolka zapala się i gaśnie kilka sekund po uruchomieniu silnika oszukując w ten sposób nieświadomego właściciela.

Data publikacji: 2020.02.15    Autor: Robert Kowalczyk