Samochód zużywa dużo paliwa - więcej niż podaje Producent w katalogu

Dlaczego samochód pali więcej niż podane w katalogu?

samochód zużywa więcej paliwa niż w katalogu

Wielu klientów przed kupnem nowego samochodu zapoznaje się z informacjami zawartymi w katalogach. Bardzo często informacje na temat zużycia paliwa mają wpływ na podjęcie decyzji o zakupie danego modelu z wybranym silnikiem. Jednak bardzo często po zakupie nowego pojazdu okazuje się, że zużycie paliwa jest dużo wyższe niż podawał Producent w katalogu. Czy Producent nabił klienta w butelkę? Nie do końca - Producenci dane dotyczące zużycia paliwa podają na podstawie testów wykonanych wg określonych norm (procedur pomiarowych). Oczywiście są też inne czynniki i usterki, które powodują zwiększone zużycie paliwa, ale one raczej występują w pojazdach z większym przebiegiem.
W Unii Europejskiej od 1997 do 31 sierpnia 2018 r. Producentów obowiązywała procedura pomiarowa NEDC (New European Driving Cycle). Od 1 września 2018 r. obowiązuje bardziej dokładna procedura pomiarowa wg WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure – zharmonizowana, ogólnoświatowa procedura badania pojazdów lekkich).
Zapoznając się z obiema procedurami możemy zaobserwować jak szybko postępują zmiany w motoryzacji i jak szybko narzucone normy mogą okazać nieaktualne w porównaniu do trendów gospodarczych i realiów ruchu drogowego.

Rożnicę pomiędzy cyklem pomiarowym NDEC a WLTP

Procedura pomiarowa NEDC (obecnie już nieobowiązująca)

Cykl pomiarowy opracowany w latach 80-tych XX wieku, zmodyfikowany w 1997 r. Trwa 20 minut na odcinku 11 km, podzielony na 2 fazy jazdy: 66% symulacji warunków miejskich i 34 % symulacji warunków jazdy pozamiejskich. Średnia prędkość 34 km/h, a maksymalna prędkość to 120 km/h. Zmiany przełożeń (zmiany biegów) następują w ściśle określonych punktach. Nie jest uwzględniane dodatkowe wyposażenie mające wpływ na zużycie paliwa. Testy przeprowadzane są w zakresie temperatur pomiędzy 20 a 30 stopni Celsjusza.
Wraz z rozwojem motoryzacji natężenie ruchu i warunki drogowe uległy zmianie. W danych zebranych przez niemiecką organizację proekologiczną DUH w 2001 r. średnia różnica zużycia paliwa pomiędzy deklarowanym przez producentów a rzeczywistym wynosiła około 9%, to w 2016 roku wynosiła już 42%. Testy wykonywane przez producentów zgodnie w procedurą NEDC wykazywały, że nawet 200-konny SUV miał niewielkie spalanie, a w rzeczywistości spalanie paliwa miał kilkukrotnie większe. W niektórych przypadkach nawet jazda zgodnie z zasadami ecodrivingu nie zbliżała do katalogowego zużycia paliwa. W 2015 roku ujawniona afera Volkswagena przyczyniła się do opracowania innych bardziej dokładnych procedur pomiarowych.

Procedura pomiarowa WLTP (obowiązująca od 1 września 2018 r.)

Cykl pomiarowy odwzorowuje aktualne uśrednione warunki obecnego ruch drogowego. Trwa 30 minut na odcinku 23,25 km, podzielone na różniące się dynamiką 4 fazy jazdy: 52 % symulacji warunków miejskich i 48 % symulacji warunków pozamiejskich. Średnia prędkość to 46,5 km/h, a maksymalna prędkość to 131 km/h. Punkty zmiany przełożeń (zmiany biegów) są różne dla różnych modeli aut. Każda wersja z wyposażeniem wpływającym na zużycie paliwa jest testowana osobno. Testy pomiarowe przeprowadzane są przy 23 stopniach Celsjusza, pomiary CO2 korygowane są dla temperatury 14 stopni Clesjusza.
WLTP zostało opracowane przez specjalistów z Europy, Japonii i Indii. Badaniu podlega zużycie paliwa, a także zasięg i emisja szkodliwych substancji. Badanie WLТР bierze pod uwagę również wpływ dodatkowego wyposażenia i różnych konfiguracji wersji silnikowych oraz zastosowanych skrzyń biegów. Każdy model badany jest w kilku wersjach, a wynik podawany jest w postaci widełek – od najniższej do najwyższej wartości zużycia paliwa.
Po wprowadzeniu tej procedury pomiarowej, Producenci zostali zmuszeniu do wprowadzenia licznych zmian konstrukcyjnych oraz modyfikacji, aby ich pojazdy spełniały wygórowane parametry dotyczące emisji szkodliwych substancji i zostały dopuszczone do sprzedaży.

pomiary zużycia paliwa metodą WLTP

Producenci samochodów w katalogach podają zużycie paliwa wg ścisłych procedur pomiarowych obowiązujących w danym regionie Świata. Testy te wykonywane są w idealnych warunkach, a wyniki są uśrednione.
W rzeczywistości realne zużycie paliwa może się znacząco różnić od tego podanego w katalogu.
Realne zużycie paliwa zależy od bardzo wielu czynników, których nie da się wszystkich zasymulować w testach przeprowadzanych przez producentów pojazdów. Dlatego nie należy się sugerować tym, co podaje producent w katalogach. Bardzo często w katalogach producentów przy niektórych danych znajduje się mała gwiazdka/odnośnik, a pod tabelą w katalogu, na samym dole broszury lub na dole strony www znajduje się drobnym drukiem opis, np:
Oficjalne dane z testów przeprowadzonych przez producenta na podstawie procedur obowiązujących w Unii Europejskiej. Wyniki przeznaczone są wyłącznie do celów porównawczych. Wyniki osiągane w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych i ogólne dane dotyczące osiągów samochodów mogą się różnic w zależności od zmiennych związanych ze sposobem jazdy i warunkami drogowymi.
lub taki zapis:
Podane liczby są wynikiem oficjalnych testów producenta przeprowadzonych zgodnie z prawodawstwem UE. Tylko do celów porównawczych. Liczby rzeczywiste mogą się różnić. CO2 i dane dotyczące zużycia paliwa mogą się różnić w zależności od wybranych kół i wyposażenia opcjonalnego.
Generalnie wpływ na zużycie paliwa mają: styl jazdy kierowcy, ukształtowanie terenu, ciśnienie w oponach, rozmiar opon, masa pojazdu, aerodynamika pojazdu, warunki pogodowe, warunki drogowe, kondycja silnika i jego podzespołów, uruchomione odbiorniki (np. światła, ogrzewanie szyb, klimatyzacja, sprzęt audio, inne). Trzeba też wziąć pod uwagę fakt iż cykl miejski może różnić się w zależności od wielkości miasta oraz warunków drogowych w nim panujących - czasami w korku stoimy dłużej, czasami krócej. Eksploatacja pojazdu na krótkich odcinkach, na których silnik nie osiągnie optymalnej temperatury pracy na pewno powoduje zwiększenie zużycia paliwa.

Inne czynniki i usterki wpływające na zwiększone zużycie paliwa

Na zwiększone zużycie paliwa mogą mieć również inne czynniki i usterki w pojeździe. Jeżdżąc codzienni samochodem w tych samych warunkach i tym samym stylem jesteśmy zorientowani ile nasz samochód średnio zużywa paliwa. Jeżeli zauważymy zwiększone zużycie paliwa, to przyczyną może być usterka lub inna przyczyna. Oto klika z nich.

Zanieczyszczony filtr powietrza

Zanieczyszczony filtr powietrza

Filtr powietrza powinien wyłapywać wszystkie zanieczyszczenia na drodze układu dolotowego jednostki napędowej. Filtr powietrza zapobiega przedostaniu się do cylindrów ziaren piasku, kurzu i innych zanieczyszczeń. Mocno zabrudzony filtr obniża przepływ w układzie dolotowym. Do cylindrów doprowadzana jest zbyt mała ilość tlenu i skład mieszanki paliwowo powietrznej jest nieprawidłowy. Zostaje zaburzony proces spalania co skutkuje obniżeniem mocy i zwiększeniem zużycia paliwa nawet o 1,5 litra. W skrajnych przypadkach jednostka sterująca pracą silnika może odczytać to jako błąd uruchamiając tryb awaryjny.
W warunkach miejskich szczególnie szybko dochodzi do zanieczyszczenia filtra powietrza. W efekcie konieczność wymiany filtra powietrza może być wymagana dużo szybciej niż przewidział to Producent pojazdu. Czasami filtr należy wymienić po kilku miesiącach eksploatacji w cyklu miejskim lub w innych ciężkich warunkach, gdzie jest duże zapylenie.
Z reguły koszt wymiany filtra nie jest wygórowany.

Zablokowane hamulce

Zablokowany zacisk hamulcowy

Elementy wykonawcze układu hamulcowego takie jak tarcze hamulcowe, klocki hamulcowe, jarzma, prowadnice, zaciski hamulcowe oraz linki hamulca postojowego (ręcznego) pracują w zmiennych warunkach termicznych i narażone są na oddziaływanie zewnętrznych atmosferycznych i chemicznych. W zależności od sposobu i warunków eksploatacji niektóre z tych elementów mogą zostać zabrudzone, skorodowane, co przekłada się na blokowanie się któregoś z tych podzespołów. Zablokowany podzespół układu hamulcowego może obniżyć skuteczność hamulców lub blokować któreś z kół. Blokujące się koła stawiają większy opór, a co za tym idzie zwiększa się zużycie paliwa. Oczywiście szybszemu zużyciu ulegają również elementy cierne takie jak klocki hamulcowe oraz tarcze hamulcowe. Czasami objawem blokujących się hamulców są piski podczas ruszania po kilkugodzinnym postoju. W większości przypadków wystarczy wykonać czyszczenie podzespołów układu hamulcowego, oczywiście jeżeli klocki lub tarcze hamulcowe są zużyte, to należy je wymienić. Niektóre elementy takie jak np. zaciski hamulcowe można regenerować.

Zbyt niskie ciśnienie w kołach

Zbyt niskie ciśnienie w kołach powoduje szybsze zużywanie się opon, zwiększone zużycie paliwa o 0,2 - 0,4 litra na 100 kilometrów. Dodatkowo pojazd ze zbyt niskim ciśnieniem w ogumieniu zachowuje się niestabilnie, co pogarsza bezpieczeństwo.

Jazda latem na oponach zimowych

Eksploatacja pojazdu latem na oponach zimowych również powoduje, że pojazd będzie zużywał więcej paliwa, a dodatkowo opony zimowe szybciej się zużywają. Tak więc jazda latem na oponach zimowych w ogóle nie jest opłacalna.

Uszkodzona sonda lambda

Sonda lambda na bieżąco kontroluje skład spalin, a jej odczyty wpływają na skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Sonda lambda umieszczona jest w układzie wydechowym i po jego zewnętrznej stronie. Ze względu na umiejscowienie sonda lambda narażona jest zarówno na uszkodzenia mechaniczne jak i  na zmienne warunki atmosferyczne (termiczne i chemiczne). Przy niesprawnej sondzie lambda zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 50 procent.
Usterka tego podzespołu może spowodować zaświecenie się kontrolki silnika (Check Engine), ale nie koniecznie - mimo usterki sondy na zestawie wskaźników nie zaświeci się żadna kontrolka, ani komunikat. Czasami objawem usterki może być odczuwalna utrata mocy, silnik wolniej i słabiej reaguje na wciśnięcie pedału gazu, a w rezultacie ma problem z uzyskaniem wysokich obrotów. Czasami silnik ma problemy z utrzymaniem właściwych obrotów.
Ze względu na znaczące koszty - wymiana sony lambda powinna być poprzedzona diagnostyką za pomocą komputera diagnostycznego oraz sprawdzeniem instalacji elektrycznej między sondą lambda a sterownikiem silnika.

Rozszczelniony układ paliwowy

Czasami rozszczelnienie układu paliwowego spowoduje, że będzie się nam wydawało, że pojazd więcej pali. Nie musi to być od razu pęknięcie przewodu paliwowego. Może to być niewielka nieszczelność np. na połączeniu przewodów, gdzie od czasu do czasu pojawi się kropla paliwa. Jeżeli we wnętrzu pojazdu lub na zewnątrz poczujemy zapach paliwa, to warto sprawdzić układ paliwowy na okoliczność wycieków paliwa.

Uszkodzony układ EGR- najczęściej uszkodzony zawór EGR

Układ recyrkulacji spalin (EGR – od ang. Exhaust Gas Recirculation) przy odpowiednich warunkach wprowadza do układu zasilania silnika pewną ilość spalin. Rozwiązanie to powoduje:
- przyspieszenie odparowania paliwa(poprzez jego podgrzania);
- obniżenie temperatury spalania ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej;
- utlenienie pozostałych w spalinach niespalonych węglowodorów (HC);
W rezultacie układ EGR obniża emisję tlenków azotu (NOx). Prawidłowo działający układ EGR dostarcza spaliny jedynie w trakcie jazdy z jednostajną prędkością - wówczas nie wykorzystuje się pełnej mocy silnika. Przy sprawnym układzie EGR sam moment wpuszczania spalin do cylindrów jest niezauważalny, a kierowca nie odczuwa spadków mocy. Na biegu jałowym lub po wciśnięciu gazu do podłogi, zawór powinien znajdować się w pozycji zamkniętej. W przypadku pojazdu z niesprawnym układem EGR np. z zacinającym się zaworem EGR usterka może ujawnić się zarówno na biegu jałowym jak i podczas jazdy. Przy zaciętym zaworze EGR na biegu jałowym będą falowały obroty jednostki napędowej, a w skrajnych przypadkach silnik może zgasnąć. W czasie jazdy kierowca może odczuwać niedobory mocy lub nawet spadki mocy, co może stwarzać niebezpieczne sytuacje, np. podczas wyprzedzania innego pojazdu.
Uszkodzony zawór EGR może z reguły powoduje wzrost zużycia paliwa o 1,5 do 2 litrów. W nowoczesnych pojazdach układy EGR bywają mocno skomplikowane przez co diagnostyka i koszt naprawy mogą być wysokie. Biorąc pod uwagę, że koszt naprawy może być wysoki, nie należy złomować zaworu EGR metodą chybił/trafił. Serwisowe komputery diagnostyczne potrafią przeprowadzić dokładną diagnostykę i sprawdzić paramenty pracy zaworów EGR. Czasami układ EGR może pracować nieprawidłowo na skutek nadmiernego zanieczyszczenia, nieszczelności w układzie lub na skutek usterki instalacji elektrycznej.
Zanieczyszczenie lub zacinanie się zaworu EGR występuje znaczenie rzadziej w pojazdach, których kierowcy preferują bardziej dynamiczny styl jazdy.

Zapchany lub uszkodzony filtr cząstek stałych FAP/DPF/GPF

Filtr cząstek stałych DPF / FAP (silniki Diesla) lub GPF (silniki benzynowe) ma za zadanie filtrować rakotwórcze cząsteczki sadzy zawarte w spalinach, co przekłada się na mniejsze zanieczyszczenie powietrza. Teoretycznie filtr cząstek stałych powinien być sprawny do 200-250 tysięcy kilometrów. Niestety w bardzo wielu przypadkach problemy pojawiają się przy wiele niższym przebiegu. W przypadku awarii filtra cząstek stałych należy udać się do serwisu. Zapchany filtr cząstek stałych może zwiększyć zużycie paliwa o 30-40 procent. Czyszczenie zapchanego filtra cząstek stałych to z reguły koszt od 200 do 800 zł w zależności od marki pojazdu. Niekiedy filtra cząstek stałych nie da się wyczyścić i należy go wymienić. Jeżeli występują części regenerowane to koszty zawierają się pomiędzy 700 a 1500 zł, jeżeli dostępne są zamienniki to koszty wahają się od 1500 do 4000 zł. Niestety w niektórych przypadkach dostępne są tylko oryginalne części, a te mogą kosztować od 5 do grubo ponad 10 tysięcy złotych.

Inne czynniki

Innymi czynnikami, które mogą powodować zwiększone zużycie paliwa mogą być:
- uszkodzony sterownik silnika ECM/PCM;
- uszkodzony wtryskiwacz/wtryskiwacze paliwa;
- słaba kondycja silnika,np. zmniejszona kompresja w cylindrach;
- złej jakości paliwo;

Podsumowanie

Jak widać temat zużycia paliwa jest mocno dyskusyjny. Mimo iż zmieniają się - zaostrzają się normy pomiarowe zarówno w emisji spalin jak i w wyliczaniu średniego zużycia paliwa, to rzeczywiste zużycie paliwa może być wyższe niż podaje producent w katalogach i nie będzie to perfidne zakłamanie Producenta. Wraz z wiekiem i przebiegiem pojazdu inne czynniki, a czasami usterki mogą przyczynić się do tego, że nasz pojazd będzie miał większy apetyt na paliwo.

Data publikacji: 2020.04.10    Autor: Robert Kowalczyk