BMW

Logo BMW

BMW

BMW - Bayerische Motoren Werke – niemiecki koncern motoryzacyjny produkujący samochody osobowe, motocykle, skutery oraz silniki. Za założycieli przedsiębiorstwa uznaje się Karla Rappa oraz Gustava Otto (syna wynalazcy silnika czterosuwowego Nikolausa Augusta Otto). 7 marca 1916 roku założyli oni Bayerische Flugzeug Werke (BFW) – Bawarską Fabryka Samolotów. Rok później nazwę zmieniono na Bayerische Motoren Werke (BMW) – Bawarska Fabryka Silników.
Logo przedsiębiorstwa BMW, które pozostało niezmienione do czasów współczesnych, przedstawia stylizowany krąg śmigła w barwach Bawarii, łączy lotnicze korzenie przedsiębiorstwa z alpejskim landem.
W początkowym okresie istnienia produkowano silniki lotnicze, motocyklowe i hamulce kolejowe.
Pierwsza historia koncernu z motoryzacją rozpoczęła się w 1923 roku, gdy koncern zaprezentował pierwszy motocykl BMW R32. Pierwszy samochód wyjechał z fabryki 1928 roku, był to model Dixi 3/15 produkowany na licencji Austina Seven
W 1933 roku BMW zaprezentowało model 303, który w całości był zaprojektowany przez BMW. Od tego modelu samochody BMW mają charakterystyczny wlot powietrza.
Po wybuchu II Wojny Światowej zakłady BMW przestawiono na produkcje zbrojeniową i zaczęto produkcję silników do samolotów.
W 1945 roku główny zakład w Monachium był prawie całkowicie zniszczony, a zakład w Eisenach przejęty przez Związek Radziecki. Ponieważ zakład w Eisenach był w posiadaniu wszystkich niezbędnych narzędzi produkcyjnych, mógł zaraz po wojnie oferować modele typów przedwojennych. Odbywało się to również pod nazwą BMW. Ponieważ BMW w Monachium nie zaakceptowała tego, że pod ich nazwą były oferowane samochody, na których produkcję nie mieli wpływu, prawnie zakazano w 1951 roku zakładowi w Eisenach prowadzenia działalności pod nazwą BMW. Fabryka w Eisenach zaczęła więc oferować produkty pod nazwą „EMW”. W 1952 roku oświadczono, że zakład w Eisenach zmienił status na Volkseigener Betrieb (VEB) (przedsiębiorstwo państwowe). Od 1955 roku produkowano tam Wartburgi.
W 1951 roku rozpoczęto produkcję pierwszego powojennego modelu BMW 501. Także w latach 50 rozpoczęto produkcję mikrosamochodu BMW Isetta na licencji włoskiego koncernu ISO. Pod koniec lat 50. XX wieku, koncern BMW mógł zostać sprzedany spółce Daimler-Benz AG, ale ostatecznie z powodu protestów do transakcji nie doszło.
W latach 60 XX wieku koncern skupił się na produkcji samochodów klasy średniej. W 1963 roku zaprezentowany został model 1500, do którego sukcesu przyczyniły się także wygrane w wyścigach. Wtedy także rozszerzono firmę o dodatkowe dwie fabryki.W 1967 roku BMW przejęło firmę Glas, która z czasem przestała istnieć jako marka.
W latach 70. XX wieku, zyski koncernu wzrosły nawet siedmiokrotnie. W 1972 roku pojawiła się pierwsza generacja popularnego do dziś modelu z Serii 5. Model E12, który początkowo trafił na rynek amerykański. Model ten przynosił przedsiębiorstwu duże zyski. Kilka lat później powstała pierwsza wersja popularnej „trójki”, a następnie „siódemki”. Chcąc połączyć luksus ze sportem stworzono BMW Serii 6.
W 1994 roku Koncern BMW kupił angielski Rover Group, który produkował Rovera, Mini, MG oraz Land Rovera. Większość marek została sprzedana, a niemiecki koncern zostawił sobie prawo do marki Mini. Następnie w 1998 roku do koncernu BMW trafił Rolls-Royce. W końcu lat 90. XX powstaje pierwszy SUV X5

Źródło: Wikipedia, www.motofakty.pl/encyklopedia/samochody

Linki:
www.bmw.pl
Wikipedia - BMW