Aston Martin

Logo Aston Martin

Aston Martin

Aston Martin Lagonda Ltd. - brytyjski producent sportowych samochodów.
Siedziba firmy mieści się w Gaydon (Wielka Brytania). Nazwa pochodzi od wyścigów górskich w miejscowości Aston Clinton oraz nazwiska jednego z założycieli, Lionel Martin. W 1913 roku przedsiębiorstwo założyli Lionel Martin oraz Robert Bamford. Obaj zajmowali się sprzedażą samochodów marki Singer, ponad to Martin zajmował się wyścigami na wzgórzu Aston Hill w okolicy Aston Clinton. Pierwszy samochód wyprodukowali w 1915 r. Szybko jednak nastąpiła przerwa w produkcji spowodowana wojną. Po wojnie przedsiębiorstwo zostało wzmocnione funduszami hr. Luisa Zborowskiego, który był wielkim miłośnikiem motoryzacji. W 1922 roku powstał Aston Martin Bunny, który odnosił spore sukcesy w Grand Prix Francji. W 1925 roku przedsiębiorstwo opuścił Martin, a rok później przedsiębiorstwo zostało przejęte przez bogatych inwestorów, którzy produkcję przenieśli do Feltham. Początkowo w samochodach montowano silniki innych producentów. International był pierwszym modelem Astona produkowanym seryjnie łącznie z silnikiem. Następnymi udanymi modelami były modele Le Mans oraz Ulster. W 1936 roku obok wyścigowego modelu Speed Model przedsiębiorstwo wypuściło prostszy, tańszy i łatwiejszy w prowadzeniu model 15/98, który odniósł względny sukces rynkowy. Do wybuchu II Wojny Światowej przedsiębiorstwo Aston Martin wyprodukowało łącznie 671 samochodów. W czasie II Wojny Światowej na zamówienie rządu produkowano sprzęt wojenny. W 1947 roku spółka David Brown Limited kupiła przedsiębiorstwa Aston Martin oraz Lagonda, łącząc je w jedno przedsiębiorstwo Aston Martin Lagonda Ltd. W niedługim czasie powstał model DB1, który został wyprodukowany w niewielkiej liczbie. Model DB1 zapoczątkował słynną serię Astonów Martinów DB (od David Brown). W 1950 roku zaczęła się produkcja modelu DB2 z nowoczesnym 6 cylindrowym silnikiem Lagondy, a karoseria tego modelu konkurowała z najładniejszymi ówczesnymi włoskimi wzorami. Aston Martin stał się producentem luksusowych i drogich samochodów sportowych. W tych i następnych modelach serii DB oferowano także wersje z mocniejszymi silnikami, które miały dodatkową nazwę Vantage. W 1964 wypuszczono model DB5, który przyniósł rozgłos marce przez pojawienie się tego modelu w filmach o Jamesie Bondzie. W przedsiębiorstwie Aston Martin pojawiają się również polskie akcenty, a to za sprawą Polaka inż. Tadeusza Marka, który w 1968 r. skonstruował silnik V8 o pojemności 5,3 litra. Ten silnik był na tyle nowoczesny, że powstawał w produkcji przez 32 lata, czyli do 2000 roku. W latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku, na skutek kryzysu paliwowego pomimo uznania marki, przedsiębiorstwo popadło w kłopoty finansowe. Od 1972 roku przedsiębiorstwo często zmieniało właścicieli, aż do roku 1986, gdy Ford Motor Company wykupił 75% akcji. W okresie zmian właścicieli od 1967 aż do 1988 praktycznie linia modeli oferowana przez Astona Martina nie była modernizowana. Jedynie 1986 na bazie modelu V8 wypuszczono 87 egzemplarzy coupe V8 Vantage Zagato i roadstera Volante Zagato. W 1988 r. przedsiębiorstwo zaprzestało produkcji wcześniejszych modeli i wprowadzono do produkcji serię Virage. Gdy w 1993 r. po wykupieniu przez Forda całości przedsiębiorstwa nastąpiły zmiany. W 1995 r. powrócono do klasycznych oznaczeń i wprowadzono do produkcji model DB7, przez niektórych uznawany za najładniejszy model Aston Martina. 1999 do serii DB7 dodano wersję DB7 Vantage z 12 cylindrową jednostka napędową,a w roku 2001 powstał jeszcze bardziej sportowy model Vanquish. W 2003 roku wprowadzono model DB9, a rok później zaprezentowano kabriolet tej wersji o nazwie Volante.

Linki:
www.global.astonmartin.com
www.astonmartinwarszawa.pl