Kultura jazdy i dobre obyczaje za kierownicą.

Z kulturą kierowców na polskich drogach bywa różnie. Niewiele trzeba, aby wyrobić dobre nawyki poprawiające kulturę na Naszych drogach i ulicach.

Jeżdżąc po naszych drogach powinniśmy wiedzieć o tym, że droga po której się poruszamy nie jest naszą własnością i korzystają z niej także inni użytkownicy. W ruchu ulicznym mamy kierowców, rowerzystów, pieszych i różne sytuacje. Biorąc pod uwagę, że każdy człowiek ma inny charakter, temperament i usposobienie, w każdej sekundzie mamy różne sytuacje w ruchu ulicznym.
Stosując kilka prostych zasad tworzących dobre nawyki możemy przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa i kultury na polskich drogach.

Przestrzegaj przepisów o ruchu drogowym

To podstawa bezpieczeństwa na drodze. Przepisy o ruchu drogowym swoim zakresem obejmują wszystkich kierowców, rowerzystów oraz pieszych. Nieprzestrzeganie lub nieznajomość przepisów o ruchu drogowym, to jeden z powodów powstawania agresji niektórych użytkowników dróg.

Sygnalizuj manewry odpowiednio wcześniej

Jeżeli odpowiednio wcześniej włączysz kierunkowskaz, dajesz innym użytkownikom szansę poznania Twoich zamiarów, i możliwość wykonania właściwej, bezpiecznej reakcji. Niestety na naszych drogach jest wielu kierowców, który nie używają kierunkowskazów, a później są nieporozumienia między kierowcami.

Ustąp pieszym na przejściach

Dojeżdżając do przejścia dla pieszych, widząc pieszego chcącego przejść przez jezdnię, zatrzymaj się i ustąp mu pierwszeństwa. Pozwól pieszemu bezpiecznie przejść przez jezdnię. W wielu europejskich krajach to obowiązek uregulowany przepisami, u nas niestety nie.
Na drodze dwupasmowej, widząc, że inny pojazd na sąsiednim pasie zatrzymuje się przed przejściem - BEZWZGLĘDNIE SIĘ ZATRZYMAJ! W takich sytuacjach najczęściej dochodzi do potrąceń pieszych lub co grosza śmiertelnych wypadków.

Nie wyprzedzaj przed i na przejściach dla pieszych

Dojeżdżając do przejścia musisz być przygotowany na to, że może na nie wtargnąć pieszy. Mając przed sobą pojazd zbliżający się do przejścia dla pieszych, masz ograniczoną widoczność. Jeżeli, gdy Ty będziesz w trakcie wyprzedzania przed przejściem dla pieszych, a na to przejście wejdzie pieszy spowodujesz bardzo duże zagrożenie, przede wszytkom dla tego pieszego, ale i również dla siebie i innych.

Omijaj lub zwalniaj przed kałużami

Zbliżając się do kałuży, w pobliżu której przechodzi pieszy lub przejeżdża rowerzysta, w miarę możliwości omiń ją, zwolnij przed nią, lub nawet zatrzymaj się. W ten sposób unikniesz ochlapania przechodzącego obok pieszego lub przejeżdżającego rowerzysty. Postaw się na jego miejscu, zapewne nie cichłbyś być pochlapany brudną wodą lub błotem pośniegowym. W dodatku za ochlapanie pieszego lub rowerzysty możesz zostać ukarany mandatem karnym.

Zachowaj bezpieczny odstęp za pojazdem

Nie klej się komuś do zderzaka (nie siedź komuś na zderzaku) - to także przejaw drogowej agresji. Nikt nie lubi, gdy w lusterkach widzi samochód, który prawie wjeżdża w bagażnik. Zdarza się, że my robimy dokładnie to samo.
Pomijając fakt, iż takie zachowanie jest nie zgodne z kodeksem, to ściągasz na siebie bardzo duże ryzyko kolizji. Jeżeli jadące przed Tobą auto będzie musiało nagle zahamować, nie będziesz miał szansy wyhamować. A wina będzie tylko i wyłącznie po Twojej stronie. Nie będzie tłumaczenia, że jechał przed Tobą zawalidroga.

Zachowanie odpowiedniego odstępu jest bardzo ważne szczególnie na drogach jednopasmowych, kiedy auta często się wyprzedzają. Odpowiednio zachowany odstęp, da gwarancje, że wyprzedzający samochód będzie miał się gdzie zmieścić. Brak zachowania odpowiedniego odstępu możne powodować niebezpieczne sytuacje, lub być przyczyną wypadku.

Jeżeli jesteś wyprzedzany przez inny pojazd - nie przyspieszaj, a jeżeli trzeba przyhamuj.

Jazda na zamek błyskawiczny

Taką jazdę na zamek błyskawiczny stosujemy na drogach dwupasmowych, gdzie jeden z pasów ulega zwężeniu. O co chodzi? Samochody powinny jechać obydwoma pasami do końca. Tuż przed zwężeniem, pojazdy z pasa, który jest kontynuowany powinny wpuszczać po jednym pojeździe z pasa, który właśnie się kończy. Jeden za jeden.

Bardzo często możemy spotkać sytuację, że wszyscy stoją na pasie, który nie ulega zwężaniu, przez co korek się wydłuża. W konsekwencji blokują się pobliskie skrzyżowania i powstaje ogólny paraliż.
Bywa też inna sytuacja, gdzie zwężający się pas jest wolny, a ten który nim jedzie uważany jest za tzw."cwaniaka", i przy końcu pasa nikt z pasa kontynuowanego nie chce go wpuścić.
Jest jeszcze jeden podobny problem tzw."szeryf", czyli kierowca który swoim autem blokuje dostęp do pustego, kończącego się za kilkaset metrów pasa. Tacy "szeryfowie" uważają, że jednopasmowy korek będzie poruszał się szybciej. Na szczęście coraz częściej są za to karani przez policję.

Pomóż włączyć się do ruchu

Zasadę "zamka błyskawicznego" możesz również zastosować, kiedy stoisz w korku i widzisz, że na bocznej podporządkowanej drodze stoi sznur aut. Wpuść jednego kierowcę. Dasz przykład inny kierowcom. Może ktoś pójdzie w Twoje ślady i wpuści kolejnego kierowcę stojącego na podporządkowanej. Taką zasadę możesz również zastosować dla pojazdów jadących z przeciwnego pasa ruchu, z zamiarem skrętu w lewą, stronę przecinając Twój pas ruchu, gdy Ty stoisz w korku.

Dziękuj i przepraszaj

Ktoś Cię wpuścił przed siebie? - podziękuj mu za to, w widoczny sposób - ręką, kombinacją kierunkowskazów lewy-prawy lub światłami awaryjnymi (chociaż te powinny być używane w sytuacjach zagrożenia).
Jeżeli zdarzyło Ci się wymusić na kimś pierwszeństwo lub zajechać drogę - przeproś. Złagodzi to niepotrzebne napięcie u kierowcy któremu się naraziłeś. W przeciwnym razie ten możne pomyśleć, że zrobiłeś to celowo, i może być sytuacja, że będzie próbował się odegrać.

Nie parkuj na miejscu parkingowym dla osób niepełnosprawnych

Jeżeli nie jesteś niepełnosprawną - nie parkuj na miejscu dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo zachowaj odpowiednią odległość od samochodu osoby niepełnosprawnej, tak aby osoba niepełnosprawna lub jej opiekun bez problemu mógł dojechać wózkiem, lub dojść o kulach.

Parkuj z głową

Parkując pomyśl o innych. Parkuj w miejscach do tego przewidzianych. Nie blokuj wyjazdu prawidłowo zaparkowanym pojazdom. Parkując nie blokuj bram wyjazdowych, garaży. Parkując na chodniku zachowaj 1,5m przejście. Parkuj w liniach i zajmuj jedno miejsce parkingowe. Otwierając drzwi uważaj, aby nie obić drzwi zaparkowanego obok pojazdu. Poproś również o to swoich pasażerów. Jeżeli miejsca jest mało przed zaparkowaniem poproś pasażerów aby wysiedli, gdy wysiądą wówczas zaparkuj. Wracając do pojazdu wyjedź z miejsca parkingowego, aby pasażerowie mogli bezpiecznie i wygodnie zająć miejsca.
Więcej na temat parkowania znajdziesz na stronie: Jak parkować, aby nie utrudniać życia sobie i innym

Nie blokuj lewego pasa

Szczególnie jadąc na drogach ekspresowych i autostradach poruszaj się prawym pasem, a lewego pasa używaj do wyprzedzania. Zanim jednak zmienisz pas upewnij się, że nie zajedziesz komuś drogi. Zgodnie z przepisami o ruchu drogowym obowiązek poruszania się prawym skrajnym pasem obowiązuje zarówno poza terenem zabudowanym jak i w terenie zabudowanym. Oczywiście lewym pasem możemy się poruszać, gdy szykujemy się do skrętu w lewą stronę.

Zachowaj spokój

Opanuj zdenerwowanie i złe emocje przed jazdą samochodem. Kierowca przepełniony frustracją spowodowaną kłótnią, problemami w pracy, czy innym niepowodzeniem jest rozkojarzony, a na pewno odreagowując swoją złość możne być agresywny w stosunku do innych użytkowników drogi. Agresja rodzi agresję. To może prowadzić do groźnych sytuacji.
W kontrze do agresji, miłe gesty również mogą zapoczątkować reakcje łańcuchową. Uczynisz dobry gest w stosunku do innego kierowcy, np. wpuszczając go przed siebie jest duża szansa, że on zrobi to samo w stosunku do innego kierowcy. Nawet podziękowanie pieszego za to, że zatrzymałeś się przed przejściem i ustąpiłeś mu pierwszeństwo może poprawić humor.

Podsumowanie

Dobre nawyki i kultura za kierownicą niewątpliwie przyczyniają się do zmniejszenia agresji na drogach i mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa. Jednak naszą uprzejmość za kierownica używamy rozważnie. Gdy chcesz kogoś wpuścić, nie możesz gwałtownie hamować, nie uwzględniając pojazdów, które jazdą za Tobą.
Jeżeli hurtowo zaczniesz wpuszczać, pojazdy wyjeżdżające z drogi podporządkowanej, możesz zdenerwować kierowców jadących za Tobą.

Data publikacji: 2019.01.13    Autor: Robert Kowalczyk